عنوان پایان‌نامه

نقش باور هخامنشان و تاثیر آن بر روی نقوش هنری ( معماری ) آن دوره



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش باور هخامنشان و تاثیر آن بر روی نقوش هنری ( معماری ) آن دوره" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7567;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39309
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    سید موسی دیباج

    از آن‌جا که آوردن همه‌ی حقایق درباره‌ی دوران هخامنشان حجم زیادی از مطالب را به خود اختصاص می‌دهد و تا حدودی ناممکن است و منطقاً از چهار چوب نظری رساله نیز فراتر می‌رود، بنابراین در این رساله صرفاً باور و هنر نقش‌برجسته‌ی هخامنشان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است تا در پایان تصویری کامل و در مجموع پذیرفتنی از دوران هخامنشان رسم کرده باشم. مطمئناً تحقیقات و پژوهش‌های جدیدتر، این تصویر را کامل‌تر خواهد نمود. در یک نگاه اجمالی می‌توان مطالب این رساله را در حیطه‌ی سه فصل برشمارد: فصل اول پیشینه‌ی دوره‌ی هخامنشان را به خود اختصاص داده است. این بخش به دلایلی چند برای ورود به بحث رساله لازم و ضروری است، چون از آن‌جا که شکل‌گیری امپراتوری هخامنشان و جنگ‌ها و کشورگشایی‌های پادشاهان تاریخ‌ساز آن ممکن است از عوامل مهمِّ شکل‌گیری فرهنگ و تمدن هخامنشان به شمار ‌آید، از این روی در فصل اول، شرح مختصری درباره‌ی چگونگی ورود اقوام آریایی به فلات ایران، و سپس به تشکیل نخستین دولت آریایی یعنی مادها پرداخته شده است تا مقدمه‌ای باشد برای بررسی و مطالعه‌ی پیشینه‌ی امپراتوری هخامنشان که بخشی از موضوع اصلی این رساله را تشکیل می‌دهد. فصل دوم به باور هخامنشان اختصاص دارد، بنابراین در این بخش به معرفی و شناخت دین و مذهب هخامنشان بنا بر اسناد و نظریه‌های موجود پرداخته شده است و دین و مذهب هخامنشان به روایت تاریخ مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. به این امید که با کمک آن دریابیم که آیا هخامنشان که درخشان‌ترین بخش تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران را رقم زده‌اند زرتشتی بوده‌اند یا خیر؟ و آیا مفاهیم و مقولات دینی و اعتقادی آنان نیز مانند امپراتوری عظیم‌شان در آن دوران مطرح بوده است یا خیر؟ در این فصل از آن‌جا که برخی از آراء و اسناد موجود، دین هخامنشان را «زرتشتی» معرفی کرده‌اند، از این روی پس از تعریف اصطلاحات مربوط به دین و آئین زرتشت، به مقایسه و بررسی آراء مورخان، محققان و منتقدان مختلف پرداخته شده است تا شاید در پایان بتوان به پاسخ پرسش‌های مطرح شده در زمینه‌ی دین و باور هخامنشان دست یافت. فصل سوم آخرین بخش رساله را تشکیل می‌دهد، و تأثیر باور دینی هخامنشان بر روی نقوش موجود در نقش‌برجسته‌های به کار رفته در کاخ‌های پاسارگاد و تخت جمشید در آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در ا
    Abstract
    Whereas reflecting on all the facts about the Achaemenian Dynasty would require an immense bulk of information while somehow being impossible and when it would logically go beyond theoretical framework of the present dissertation, too, the belief and relief designs of the Achaemenidae have merely been addressed and studied so that we would eventually be able to portray a complete and generally acceptable picture of the Achaemenian Dynasty. Prospective research would certainly complete this picture further. In a brief glance content of this dissertation may be categorized in three chapters: The first chapter studies the background of the Achaemenidae. This chapter is necessary for entering the discussion of the dissertation for several reasons. Whereas formation of the Achaemenian Empire and the wars and conquests of its history making kings may be considered as major factors involved in the formation of the Achaemenian culture and civilization, therefore the first chapter provides a summary of the entry of the Arian ethnic community to the plateau of Iran followed by the establishment of the first Arian State, namely the Medians in order to serve as an introduction to the revision and study of the history of the Achaemenian Empire which forms part of the main theme of the present dissertation. The second chapter has been allocated to the beliefs of the Achaemenidae. It, therefore deals with introduction and recognition of the religion of the Achaemenidae based on the existing documents and theories, hence studying the religion of the dynasty as narrated by the history. In this way we hope to find out whether the Achaemenidae who devised the most brilliant political, social and cultural chapter of the Iranian history, were Zoroastrian or not. And, whether concepts and subjects of their religion and beliefs were as much known as their magnificent empire at that time or not. Whereas some existing opinions and documents have introduc