عنوان پایاننامه
بررسی رشد اخلاقی بزهکاران نوجوان در زندان های شیراز بر اساس کولبرگ
- رشته تحصیلی
- حقوق کیفری و جرم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3639;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64947
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- مریم سلطانیان
- استاد راهنما
- شهلا معظمی
- چکیده
- در این پژوهش به دنبال بررسی این فرض هستیم که نوجوانان بزهکار از نظر رشد و قضاوت اخلاقی در مرحله پایین تری نسبت به نوجوانان تابع قانون قرار دارند و دوم بررسی این که با افزایش سن، نوجوانان در مراحل بالاتری از تحول قضاوت اخلاقی قرار می گیرند و نیز اینکه بین دختر و پسر ازین نظر چه تفاوتی وجود دارد ابزار پژوهش مصاحبه قضاوت اخلاقی کولبرگ بوده است گروه نمونه 80 نفر بودند که 2 گروه دختر و پسر تابع قانون و دو گروه دختر و پسر بزهکار که در سنین 12 تا 18 سال قرار داشتند. با پژوهشی که صورت گرفت نشان داده شد که کودکان و نوجوانان بزهکار و تابع قانون از نظر تحول قضاوت اخلاقی تفاوتی با یکدیگر ندارند، به این ترتیب فرض اول رد شد که این نتیجه همسو با نتایج پژوهشهای انجام گرفته از جمله جنیدی (1378) بود و نیز مشخص شد که با افزایش سن نوجوانان در مرحله بالاتری از رشد اخلاقی قرار می گیرند و اینکه سطح قضاوت اخلاقی در دختران و پسران مشابه است در مورد میزان تحصیلات والدین بر رشد اخلاقی نیز به رابطه معناداری دست یافتیم که میزان تحصیلات والدین بر رشد اخلاقی نوجوانان تأثیر می گذارد.
- Abstract
- In this study we reviewed the assumption that says juvenile offenders’ growth and moral judgment is in lower level in compared with law abiding teenagers and second, check that with increasing age, adolescents will be in higher stages of moral development and, what is the difference between boys and girls in these terms. The sample groups were 80 people, two groups of law abiding girls and boys, and two groups of offender boys and girl between 12 to 18 years old. The instrument for study was Kohlberg's moral judgment interview. In the research was done, it was shown that children and teenagers in the criminal and law do not differ in terms of the evolution of moral judgment, so the first hypothesis was rejected and this result was consistent with findings from studies conducted including Joneidi (1378) and also it was found with increasing age of the adolescents they will exposure to higher stages of moral development and the level of moral judgment are similar for boys and girls. In the case of the parental education effect on the moral development also we found the meaningful relationship. Theparental education has a significant effect on the moral development of adolescents.