بررسی اثر بخشی برنامه توانمند سازی روانی-اجتماعی بر ارتقاء بهزیستی روان شناختی و تاب آوری دانش آموزان دوره متوسطه اول
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65675
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- امین تقی پور
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش گروهی برنامه توانمندسازی روانی- اجتماعی بر ارتقاء بهزیستی روان¬شناختی و تاب¬آوری دانش آموزان دوره متوسطه اول است. پژوهش از نوع شبه آزمایشی پیش-آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل می¬باشد. از میان دانش¬آموزان مقطع متوسطه اول مدارس آموزش و پرورش شهرستان بناب، 30 نفر دانش¬آموز بصورت نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفری (آزمایش و گواه) قرار گرفتند. هر دو گروه ابتدا به پرسشنامه¬های تاب¬آوری (CD-RISC) و بهزیستی روان-شناختی (ریف) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش گروهی توانمند سازی روانی- اجتماعی قرار گرفت. پس از آن هر دو گروه به پرسشنامه¬های بهزیستی روانشناختی و تاب¬آوری پاسخ دادند. یافته¬های پژوهش نشان داد که آموزش توانمندسازی روانی- اجتماعی بطور معناداری موجب افزایش بهزیستی روان-شناختی و تاب¬آوری شده است. کلید واژه¬ها: توانمند سازی روانی اجتماعی، بهزیستی روان¬شناختی، تاب¬آوری
- Abstract
- Abstract The objective of this study is to consider The effectiveness of psycho-social empowerment on enhancement of student’s well-being and resilience. This research type is Quasi-experimental pretest-posttest with control group. 30 students were selected for statistical samples. The students have been appointed or placed in two control (n=30) and test (n=30) groups randomly. Both questionnaires initially Ryff Psychological well-being questionnaire and Connor & Davidson resilience scal (CD-RISC) responded. The test group received psycho-social empowerment training program and the control group did not received any intervention. After, the members of both groups answered the scales. The results showed psycho-social empowerment education was significantly enhaced student’s well-being and resilience. Keywords: Psycho-social empowerment, Well-being, Resilience