عنوان پایاننامه
بررسی کاشی های عجایب نگاری در کاخ گلستان با تاکید بر سرسرای تالارها
- رشته تحصیلی
- تصویرسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67099
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مهرناز سراج القوم
- استاد راهنما
- محمدعلی بنی اسدی
- چکیده
- چکیده عجایب¬نگاری¬هایاجراشده بر کاشی¬های پلکان سرسرای کاخ گلستانموضوعی است که در کاشیکاری-های ایرانی مشاهده نشده است.در این مجموعه کاشی¬ها عنصری واقعی و با رعایت پرسپکتیو مشاهده نمی شود. معمولا پیکره های انسانی در کنار موجوداتی قرار گرفته اند که نمی توان آنها را انسان یا حیوان نامید بلکه موجوداتی ترکیبی اند که از ترکیب انسان و دیگرجانوران پدید آمده اند. تصاویر عجایب نگاری بر روی کاشی های مزبور ، به نظر می رسد به شکل نمادین روایتگر داستان های عجیب و غریب در دوران قاجار بوده است . موجودات ترکیبی که دارای بدن انسان و سر حیوانات درنده هستند و برخی سوار بر مرکب بر روی کاشی ها نقش بسته اند. نقوش این کاشی¬ها متشکل از عناصری هستند که از شیوه¬هایرایجدر هنر دوره قاجار پیروی می کنند. موجودات ترکیبی ، مشخصه¬های طبیعت پردازی هنر ایرانی در دوره قاجار را دارند . رواج چاپ سنگی در این دوره در شیوه قلم گیری و طراحی نقوش این کاشی ها موثر بوده است.ورود هنر غرب که در این دوره اوج می¬گیرد، تاثیر بسزایی در نقوش عجایب نگاری بر این کاشی¬ها دارد. در بیشتر موارد ، نقاشی¬های روی کاشی¬ها اطلاعات مشابه با منابع مکتوب عجایب نگاری را در اختیار نمی گذارد،تنها با تطبیق برخی نقاشی¬ها از دوره های پیشتر در کتاب¬های عجایب¬المخلوقات، می¬توان به اطلاعات نسبی دست یافت. در این پایان نامه بهبررسی ، تحلیل و ویژگی های تصویری و تجسمی نقوش عجایب نگاری بر روی کاشی های کاخ گلستان پرداخته شده است ، همچنین زمینه های شکل گیری و منابع تصویری عجایب نگاری از گذشته تا دوره قاجار در هنر ایران و تاثیرات هنر غرب بر تصاویر عجایب نگاری در کاشی های کاخ گلستان، بررسی شده است.
- Abstract
- Ajaybـ¬Ngary implemented in the staircase hall of the Golestan Palace tiles issue that has not been seen in Iranian Kashykary. The collection and compliance perspective tiles real element is found. Human figures are usually beside things that they can not be called humans or animals, but creatures that are a mix of human and other animal have emerged combination. Wonders of graphic images on the tiles, it seems strange story symbolically in the Qajar period wasHybrid creatures with human bodies and animal heads are predatory and some riding on the tiles as closed. Tile designs of elements that are common in the art of the Qajar period will follow. Hybrid creatures, tiles their naturalistic art in Qajar Persia. In the course of lithography common font style and design designs of the tiles have been effective. Art in the West lie in the peak period, significant impact on the tile is writing in Wonderland designs. In most cases, tile'sdesigne the same information written sources do not provide encryption Wonderland Only by implementing some of the more paint of bookAjayb_Almkhluqat, can be achieved with relative information. In this thesis, analysis, and visualization of video features graphic designs on tiles Wonderland Golestan Palace is discussed Creation of graphic and video sources Wonders of the last Qajar art and influence of the West on images Wonderland art prints on tiles Golestan Palace, is investigated.