عنوان پایان‌نامه

پژوهشی در نقش نگاره های تمدن جیرفت



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پژوهشی در نقش نگاره های تمدن جیرفت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65947
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳

    کاوش‌های باستان‌شناسی دهه اخیر جیرفت، منجر به کشف تمدنی نویافته و تعداد زیادی از ظروف و اشیاء از جنس سنگ صابون با کیفیت بالا شد که نمایانگر غنای فرهنگی این تمدن عظیم است. نقش‌مایه‌های حکاکی شده بر ظروف سنگ صابونی در واقع زبان تصویری هستند که می‌توانند حامل مفاهیم اعتقادی، آداب و رسوم و ترجمان محیط زیست مردمان این منطقه ی باستانی باشند. از آن‌جا که اطلاعات کنونی پیرامون این تمدن اندک است، شناخت و بررسی آثار به‌دست آمده از این منطقه از منظر تصویرسازی اهمیت بسیار دارد. در پژوهش حاضر تلاش گردیده با معرفی و بررسی نقش‌مایه‌های اجرا شده بر روی ظروف سنگی جیرفت گوشه‌ای از این تمدن غنی معرفی شود.نقش‌مایه‌های تمدن جیرفت به سه دسته‌ی کلی؛نقش‌مایه‌های هندسی، نقش‌مایه‌های ملهم از جانداران و نقش‌مایه‌های گیاهی طبقه‌بندی و در سه بخش مجزا معرفی شده‌اند. نخست نقش‌مایه‌های هندسی با تقسیم به دو دسته‌ی نقوش هندسی گسترش‌پذیر و نقوش هندسی با فرم بسته معرفی شده، سپس نقش‌مایه‌های ملهم از جانداران شامل نقوش انسان، حیوانات اهلی و وحشی، پرندگان و نقوش گیاهی می‌باشد بررسی شده‌اند و سپس‌، با معرفی برخی مفاهیم نمادین،جایگاه سمبولیک نقوش باستانی در آثار کشف شده شناسایی و بررسی گردیده است. در ادامه ضمن بررسینقش‌مایه‌های ترکیبی جیرفت مقایسه‌ای تطبیقی میان این نمونه‌ها با نمونه‌های مشابه در تمدن‌های همجوار مانند ایلام و بین‌النهرین و تأثیر و تأثر آن ها بر یکدیگر صورت گرفته است. در پایان با تجزیه و تحلیل فرم و ترکیب بندی برخی نقش‌مایه‌های انسانی و حیوانی و نقش‌مایه‌هایی که جنبه‌ی روایتگری دارند، ارتباط عناصر و اجزای فرم ها و نقش ها در روایت های تصویری مورد نظر، معرفی و بررسی گردیده و نتایج حاصله ارائه شده است.
    Abstract
    Abstract: Archeology excavations on the last decade in Jiroft has Leaded to discover a newfounded culture and founded so many high quality utensils and objects in Glosbe material which shows the cultural exuberance. The motifs on golsbe utensils are actually a figurative language which can be the conveyer for believe, costume and an interpreter for environmentimplications of the archeological region. Since there is not much information about this culture, the cognition and studying on this region in an illustrative point of view is very important. In this study the effort is on introduction and studying on the motifs of the rock utensils to introduce ansmall part of this rich culture. The motifs in Jiroft culture are classified and introduced into three main part; which are: Geometric motifs, motifs that are inspired by fauna and plants. First the geometric motifs that are divided into expansible motifs and closed-form motifs are introduced, and then motifs that are inspired by fauna such as human, domestic and wild animals, birds and plant motifs are studied. Afterward, by introducing some symbolic concepts, the symbolic dignity of archeological inscriptions of discovered antiquities are studied and identified. On next step, with studying on synthetic motifs in Jirofta comparative comparison with adjacent cultures such as Elam, Mesopotamia and their influence and effect on each other has been done. At the end by analyzingtheforms and compositions of some of human and animal motifs which they play as a narrator, the relation of forms and inscription components on pictorial narrating of which are meant, are introduced, analyzed and then concluded. Keywords:Jiroft, Motifs, Mythology, Halil River, Glosbe utensils, Synthetic creatures, Symbol