عنوان پایاننامه
بررسی نقش تبلیغات تعاملی در جذب مخاطب
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65495
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- فاطمه ابوالبشری
- استاد راهنما
- مصطفی اسدالهی
- چکیده
- چکیده نقش و اهمیت تبلیغات در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست. تبلیغات میتواند نقش بسزایی بر تمایلات رفتاری مصرف کننده داشته باشد. در محیط تبلیغاتی پر هیاهو و پر هزینه امروزی، پیام های تبلیغاتی خلاق و متفاوت که در جهت جذب بیشتر مخاطب طراحی می شوند از اهمیت زیادی برخوردار هستند. تبلیغات تعاملی خود به عنوان نمونه ی کاملی از این نوع تبلیغات با دو ویژگی اصلی، یعنی جلب توجه مخاطب و دعوت او به مشارکت در اثر، در جهت تکمیل کردن تبلیغات از اهمیت بسزایی برخوردار است. بر این اساس تبلیغات تعاملی تمرکز خود را بر مخاطب و رفتار او گذاشته است. از این رو شناخت رفتار مخاطب به عنوان پر مناقشهترین حوزه در طرحریزی تبلیغات مورد بحث قرار میگیرد؛ رفتار مخاطب خود از عوامل بسیاری چون: عوامل شخصیتی، روانی، فرهنگی و اجتماعی تاثیر میگیرد و تبلیغات تعاملی با درگیر کردن مخاطب و هدایت او به محیط تبلیغ بیشترین بهره را از این عوامل میبرد. با توجه به اهمیت این موضوع در این پژوهش سعی شده تا با بررسی نقش تبلیغات تعاملی به عنوان یک عامل ارتباطی نوین به این پرسش پاسخ داده شود که در تبلیغات تعاملی برای افزایش توجه مخاطبان از چه مولفههای اثربخش و تاثیرگذاری استفاده میشود و مخاطب در روند تبلیغات تعاملی چه نقشی را ایفا میکند. برایناساس پژوهش حاضر پس از بررسی کلیاتی در باب طراحی تعاملی، به معرفی اصول و مفاهیم تبلیغات تعاملی با توجه به روند طراحی تعاملی پرداخته و در نهایت به منظور یافتن جایگاه مخاطب به عنوان مولفهای تاثیرگذار در تبلیغات تعاملی، اصول مخاطب شناسی و ارتباطات با نگاهی به نمونههای موفقی از تبلیغات تعاملی مورد مطالعه قرار گرفته است.
- Abstract
- Nowadays, the role and importance of advertisements is obvious. Advertisements can play a significant role in behavioral preference of consumers. In today’s obstreperous and expensive advertising environment, creative and different advertising messages are of importance in attracting audiences. Interactive advertisements are perfect sample of these kinds of advertisements with 2 main characteristic including attracting the audiences and inviting them to participate and act in advertisement process. Based on this, interactive advertisements focusing on audiences and their behavior. As a result identifying the behavior of the audiences as the most important element in designing the advertisements is discussed. The behavior of the audience is affected by factors such as: personal, psychological, cultural and social factors. The interactive advertisements fully utilize these factors by involving the audience and lead him to advertising environment. In this study we aimed to assess the role of interactive advertisements as a novel factor to communicate in order to explain which effective factors are employed in interactive advertisements to mostly attract audiences and what is the role of audience in the process of interactive advertisements. The present study explored the interactive design generally and then introduced the principals and concepts of interactive advertisements considering the process of interactive design. Finally, to investigate the position of the audience as an effective element in interactive advertisements, the principals of audience survey and communications were studied stating some successful samples of interactive advertisement. Keywords: interactive art, interactive advertisements, communicate, audience and effect.