نظارت موثر بر اجرای صحیح آرای مدنی و اجرای ثبت
- رشته تحصیلی
- حقوق ثبت اسناد و املاک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3741;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66921
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- علی اکبر سبحانی
- استاد راهنما
- حسن محسنی
- چکیده
- اجرای آرای مدنی و اجرای اسناد لازم الاجرا از مباحث بسیار مهم حقوق است که در نظام حقوقی ما کمتر به آن توجه شده است. قانونگذار در سال 1355 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی را صرفاً برای اسناد رسمی تدوین کرد و در سال 1356 قانون اجرای احکام مدنی را تصویب کرد. در حالی که می شد این دو موضوع را با یک سازمان و تشکیلات به مرحله اجرا برساند. در چنین حالتی اجرای اسناد و احکام در یک ردیف قرار می گرفت. چه عواملی باعث شده که اجرای احکام و اجرای اسناد رسمی به دو طریق و با دو تشکیلات به مرحله اجرا درآیند؟ به نظر می رسد درآینده لازم است برای مسئله اجرا همه موارد را در یک سازمان متمرکز کنند و برای مجموع آنها تدابیری اندیشند. همواره یکی از مشکلات و پیچیدگی های سازمان قضایی چگونگی اجرای احکام مدنی بوده است. درحقیقت اگر حکم دادگاه اجرا نشود یا در پیچ و خم کاغذبازی قرار گیرد دستگاه قضایی نمی تواند اعتبار لازم را داشته و به وظایف خود قیام کند. مرحله اجرا مرحله ای نیست که با درنگ و تردید از حرکت باز بماند. فرض این است که در مراحل دادرسی طرفین مطالب خود را گفته اند و ایرادات و اشکالات را وارد ساخته اند و دادگاه تحقیق و بررسی لازم را انجام داده و حکمی صادر کرده است که برابر موازین قانونی باید اجرا گردد.همچنین در اجرای ثبت، متعهد له سند رسمی انتظار دارد بعد از صدور اجراییه، به سرعت و دقت مفاد سند اجرا شود و به حق خود برسد. با اینکه در حال حاضر مقررات نسبتاً روشنی نسبت به اجرای احکام مدنی و اجرای ثبت وجود دارد، دوایر اجرای احکام مدنی و اجرای ثبت با انبوهی از ایرادات و اشکالات اجرایی مواجه هستند که باعث کندی و در برخی از موارد نیز توقف عملیات اجرایی می شود، برخی از اختلافات و اشکالات اجرایی ناشی از ابهام و اجمال اجراییه است و در بعضی از موارد نیز ممکن است در عملیات اجرایی خللی وارد شود؛ برای مثال شخص ثالث بنا به درخواست یکی از طرفین در جریان اجرا خلل ایجاد کندیا در امر ارزیابی، مزایده اموال و تخلیه ملک مسائلی پیش آید که ماهها و سال ها اجرا را به تأخیر اندازد. در این راستا نظارت مؤثر می تواند گامی شایسته در جهت تحقق عدالت قدم بردارد و به بسیاری از نابسامانی های امر اجرا پایان دهد. خوشبختانه قانونگذار از این نکته غافل نمانده در اجرای احکام مدنی و اجرای ثبت مراجع نظارت را پیش بینی کرده تا به اختلافات و اشکالات اجرایی نظارت و رسیدگی کنند.موضوع این پژوهش نظارت مؤثر بر اجرای صحیح رأی مدنی و اجرای ثبت است. در این راستا ابتدا مفهوم نظارت مؤثر را بررسی می کنیم سپس مراجع نظارت بر اجرای رأی مدنی واجرای ثبت را مورد مطالعه قرار می دهیم،در ادامه شیوه نظارت در هریک از دو حوزه به صورت تطبیقی موردبررسی و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
- Abstract
- Implementation and enforcement of judgments in civil rights instruments binding on the most important issues that our legal system is largely ignored. Regulations implementing legislation in 1355 the official documentation developed exclusively for official documents and in 1356 passed the civil law enforcement. While we could implement these two subject in one organization. In such a case the implementation of documents were in a row. What causes the execution and implementation of official documents in two ways with the organization to become operational? It seems in the future, it is necessary to run everything on a centralized organization and measures for their total sense. One problem and complexity of justice organization is how to implement the provisions of the civil. In fact, if a court order is not executed or placed in a maze of bureaucracy, the judiciary may not have the necessary credit to their duties. implementational step is not the step to stop with hesitation and uncertainty. Assuming that at the hearing the parties expressed their contents and the bugs and glitches have been made and the courts have done the investigation and ruled that the law should be enforced. Also in the running record, are expected after issue of official document the contents of the document execute with the speed and accuracy. Although there is now fairly clear regulations to implement and enforce civil judgments recorded there, Enforcement agencies are faced with a lot of problems which caused slowness and in some cases stopping of the operation; Some of the differences and problems of the implementation of administrative issues arising out of obscurity and executive brief and in some cases may also prejudice the operation; For example, a third party at the request of one of the parties in the run disrupts or in the assessment , auction property arise problems which cause delay for months and years. In this context, effective monitoring would be a good step to take ,in order to achieve justice and to end to many of the ravages of the run. Fortunately, the legislature did not overlook this problems and in execution and enforcement of civil registration anticipated regulatory authorities to monitor and address the conflicts and problems in executive. The objective of this study was to monitor the effective implementation and enforcement of the civil right .In this context , we explore the concept of effective monitoring then authorities monitor the implementation and execution of civil voting record will be studied, and finally monitoring practices in each area will be comparatively evaluated and analyzed.