عنوان پایاننامه
ارتباط دانش واژگان و توانش منظورشناسی در ایرانی های فراگیر زبان انگلیسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1770;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65116
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مینا شیخ سلیمانی
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- حوزه ی منظورشناسی و رابطه ی بین اجزا و مهارت های زبانی با آن همیشه و به ویژه در سال های اخیر مورد توجه بوده است. این پژوهش رابطه ی میان دانش واژگان و توانش منظورشناسی (همان نحوه ی پاسخ به تمجید) در ایرانی های فراگیر زبان انگلیسی در سطوح مختلف مهارت زبانی بررسی می کند. شرکت کنندگان این تحقیق 208 زن و مرد ایرانی فراگیر زبان انگلیسی در قزوین بودند. آنان به یک پرسشنامه ی چند گزینه ای ساختارشناسی تمجید و یک آزمون ارتباطات لغوی پاسخ دادند. نتایج این تحقیق نشانگر این بودند که هیچ نوع رابطه ی معناداری میان دانش واژگان و توانش منظورشناسی در سه سطح مهارت زبانی ایرانی های فراگیر زبان انگلیسی وجود ندارد. و هم چنین، جنسیت هیچ نقشی را در دانش واژگان و توانش منظورشناسی ایرانی های فراگیر زبان انگلیسی ایفا نمی کند. نتایج این پژوهش می تواند به درک بهتر مدرسین زبان انگلیسی و طراحان کتب درسی در رابطه با نیاز های توانش منظورشناسی فراگیران زبان کمک کند، تا از ارتباطات ناموفق فراگیران انگلیسی جلوگیری شود و توانایی ارتباطی فراگیران را بهبود بخشد.
- Abstract
- Abstract The scope of pragmatics and its relationship with language components and skills have been of interest, especially in recent years. This study investigated the relationship between Iranian EFL learners' vocabulary knowledge and pragmatic competence, across different levels of language proficiency. It also examined the role of gender in Iranian EFL learners' knowledge of vocabulary and pragmatic competence. The participants in this study were 208 male and female Iranian EFL learners in Qazvin, who responded to a Multiple-Choice Discourse Compliment Questionnaire, and answered the Word Associates Test. The results of this study revealed that there is no significant relationship between Iranian EFL learners' pragmatic competence and vocabulary knowledge across different language proficiency. It also showed that gender has no role in Iranian EFL learners' knowledge of vocabulary and pragmatic competence. The findings of this study could help EFL teachers and material developers have a better understanding of the students' needs regarding their pragmatic competence, so as to prevent EFL learners' failures in communication with individuals and bring about improvements in students' communicative ability.