عنوان پایان‌نامه

تحلیل تصادفات جاده ی با رویکرد اقلیمی در محور قزوین - رشت



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل تصادفات جاده ی با رویکرد اقلیمی در محور قزوین - رشت" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65307;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1934
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    حسن بهتویی
    استاد راهنما
    حسین محمدی

    تصادفات جاده ای یکی از اصلی ترین عوامل صدمات شدید جانی و مالی محسوب می شود. عوامل مهمی مانند ایمنی عبور و مرور، متغیرهای محیطی و نامناسب بودن شرایط جوی و اقلیمی در وقوع آن نقش مؤثر دارد. در این پژوهش تصادفات جاده ای محور قزوین- رشت به طول 170.81 کیلومتر، که از جمله راه های اصلی و مخاطره آمیز استان قزوین و گیلان می باشد، به صورت نقشه پراکندگی تصادفات در هر یک از شرایط اقلیمی (برفی، یخبندان، بارانی، مه آلود و آفتابی) مورد مطالعه قرار می گیرد. در این پژوهش به منظور بررسی تاثیر پدیده های اقلیمی بر روی حمل و نقل، ابتدا آمار و اطلاعات ایستگاه های هواشناسی محور قزوین – رشت برای یک دوره آماری 4 ساله( 1392-1389) تهیه و با استفاده از نرم افزار Excel نمودارها رسم و برای تهیه نقشه ها از سیستم اطلاعات جغرافیایی از نرم افزار ArcGis استفاده شده است. در گام بعدی از آمار تصادفات از پلیس راهور ناجا و نیز پلیس راه استان قزوین برای این دوره ی مزبور دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و میزان تاثیر پدیده یخبندان مورد مطالعه و نتایج ارائه شده است. با انجام تحلیل اکتشافی و روش نسبت چگالی، بینش اولیه در مورد رابطه هر متغیر با وقوع تصادف پیدا شد. در این پژوهش رگرسیون لجستیک جهت مدل سازی تغییرات تصادف در طول زمان و مکان و ارتباط آن با متغیرهای مستقل مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به اینکه تصادفاتی که در یک قطعه جاده رخ داده اند. معمولا??? تحت شرایط یکسانی قرار داشته اند می توان فرض گرفت که مشاهدات زمانی در هر واحد مکانی با یکدیگر همبسته اند. بنابراین مدل نسبتاً جدید چندسطحی به عنوان راه حلی جهت دخالت دادن همبستگی در مدلهای تصادف در این تحقیق ارائه شد. نتایج این پژوهش نشان داد که در هوای برفی، فراوانی درصد تصادفات 43 درصد و در شرایط یخبندان، فراوانی درصد تصادفات 21 درصد و در هوای بارانی، فراوانی درصد تصادفات 16 درصد و در هوای مه آلود، فراوانی درصد تصادفات 11 درصد و در شرا یط هوای صاف، فراوانی درصد تصادفات 9 درصد و در تمامی شرایط جوی، فراوانی وقوع تصادفات 493 مورد بوده و محور کوهین تا لوشان دارای حداکثر فراوانی تصادفات است که از این لحاظ از جمله نقاط خطرناک محسوب می شوند. در نهایت با استفاده از نقشه های احتمال خطر تصادف وبا استفاده از ضریب اهمیت در هر یک از عناصر اقلیمی، شدت تصادفات و تلفات در افزایش روزهای بارانی و برفی مشاهده گردید. واژه های کلیدی: تصادفات جاده ای، مخاطرات اقلیمی، نقاط مخاطره آمیز، جاده قزوین- رشت
    Abstract
    Road accidents are one of the most important factors in property and life loss. Important factors such as traffic safety, environmental variables and unfavorable climatic conditions play role in this end. In this research, road accidents on 170.81 km Rasht-Qazvin road, which is one of the most mportant and at the same time hazardous roads of Qazvin-Gilan provinces, has been studied as a map of accident probability in each of the climatic ondition(snowy, icy, rainy, foggy and sunny). In this research, to study the effects of the climatic conditions on traffic, first the data from meteorological stations in central Qazvin-Rasht road for a period of 4 years (1389-1392) has been produced using EXCEL and ArcGIS softwares to plot the graphs and maps respectively. Then, the accidents statistics from NAJA traffic police as well as Qazvin road police for this period were collected & analyzed and the influence of the icy weather was studied and the results were provided. The initial insight about the relationship between each variable and accident probability was created after doing exploratory analysis as well as using relative density technique. Logistic regression has been used in this research to model any accident modifications over the time and in different places as well as finding its relationship with the independent variables. Due to the equal situations of accidents in a given road, it is likely to conclude that the observations are correlated to one another in any given place. Therefore, a rather new multilevel model was provided in this research as a solution to include the correlation in accident models. The research findings reveal that the probability of accident in snowy, icy, rainy, foggy and sunny weather is 43, 21, 16, 11 and 9 percent respectively. That is, the probability of accident in all climatic conditions is 493 percent. Meanwhile, Kohin-Loshan road has the highest probability of accident which is one of the most hazardous roads in this case. In this end, the severity of accidents and life loss in rainy&snowy days was observed using accident probability maps as well as importance coefficient of each climatic condition. Keywords: road accidents, climatic hazards, hazardous places, Rasht-Qazvin road