عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه پاسخگویی حاکمیت ومشارکت شهروندی



    دانشجو در تاریخ ۰۴ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه پاسخگویی حاکمیت ومشارکت شهروندی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64446
    تاریخ دفاع
    ۰۴ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    رضا رهبر
    استاد راهنما
    سیدکمال واعظی

    در دهه های اخیر، نقش مهم مشارکت شهروندان درمشروعیت و کارآمدی حکومت ها،اداره بهتر امور جامعه، تحقق و افزایش تاثیر برنامه های عمومی و نیز کاهش تضاد و تعارض بین مردم و حاکمیت، این ضرورت را ایجاد کرده است که عوامل موثر بر افزایش کمی و کیفی مشارکت شهروندی، شناسایی و در راستای حفظ و بهبود عوامل تسهیل کننده و رفع تهدیدها و موانع آن برنامه ریزی صورت گیرد. یکی از مهم ترین عواملی که به خصوص در کشور ما با توجه به ویژگی های خاص تاریخی و فرهنگی، باورهای دینی، موقعیت خاص سیاسی و نیز نوع رابطه مردم و حاکمیت، در ایجاد انگیزه مشارکت نقش ایفا می کند، پاسخگویی نهادهای حاکمیتی در قبال شهروندان می باشد. عدم پاسخگویی مناسب می تواند بر سطح اعتماد شهروندان اثر گذاشته و حس عدم قدرت جهت تاثیر گذاری بر فرآیندهای اداره جامعه را در آن ها ایجاد نموده و موجبات بی انگیزگی آن ها را در همکاری با حاکمیت و مشارکت در امور مربوط به آن فراهم سازد. در این بین، یکی از گروه های اجتماعی که مشارکت آن ها در روند اداره امور جامعه، ثبات و در عین حال پویایی آن در حال و آینده، نقش مهمی ایفا می کند، دانشجویان هستند که اغلب به عنوان یکی از گروه های جمعیتی بزرگ در کشورهای در حال پیشرفت و مسئولان اداره جامعه در آینده محسوب می شوند. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین ادراک از پاسخگویی و مشارکت شهروندی در بین دانشجویان دانشگاه تهران به عنوان جامعه آماری می پردازد. در این راستا متغیر پاسخگویی هم در حالت کلی و هم در شش بعد اخلاقی، قانونی، دموکراتیک، مالی، عملکردی و سیاسی مورد تحلیل قرار گرفته است. همچنین متغیرهای اعتماد و احساس بی قدرتی به عنوان متغیرهای میانجی بررسی شده است. در این راستا تجزیهوتحلیلداده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Lisrel صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که ادراک از پاسخگویی با تاثیر بر متغیرهای اعتماد و احساس بی قدرتی بر مشارکت دانشجویان اثر می گذارد.
    Abstract
    Abstract In recent decades, citizen participation has been played an important role in the several fields, including efficiency and legitimacy of the Government, the better managing of Community Affairs, enhance the impact of public programs and also reduce conflict between the people and the government. This issue has created the necessity of identifying the quantitative and qualitative factors in increasing citizen participation and maintaining and improving its facilitating factors and removing its threats and barriers. One of the most important factors in Iran that plays the role in motivating people for participation, especially with regard to the specific characteristics of the historical, cultural, political and religious beliefs and also the type of relationship between people and Government, is the accountability of governmental institutions to citizens. The lack of proper accountability can be found on the level of citizens ' trust and the sense of a lack of power to influence on the processes of the administration of society that can lead to a lack of citizens’ motivation in working with the Government and participate in matters relating to it. In this regard, one of the social groups that their participation plays an important role in the Affairs of the society and its stability and dynamics, are college students who often referred to as one of the major population groups in developing countries and are considered to be the future administration of the Community authorities. This study examines the relationship between the perception of accountability and citizenship participation. The statistical population of this study is the students of Tehran University. Accordingly, the perception of accountability as a variable has been analyzed in the six dimensions, including ethical, legal, democratic, financial, performance and political and in general. Furthermore, the factors of trust and the sense of powerlessness have been studied as mediator variables. In order to analyze the data, SPSS and Lisrel software is used. The results show that the students' perceptions of accountability impact their citizenship participation by affecting the trust and the sense of powerlessness variables.