عنوان پایاننامه
ارائه الگوی به منظور پیاده سازی مدیریت دانش در ابرپروژه های عمرانی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت پروژه و ساخت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64392
- تاریخ دفاع
- ۰۴ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- اسیه حاجی زاده
- چکیده
- چکیده در سال در سال های اخیر پروژه های عمرانی به عنوان زیرساخت های توسعه مورد توجه قرار گرفته اند، از سوی دیگر به علت ماهیت موقتی پروژه های عمرانی و از دست رفتن تجارب و دانش، به کارگیری مدیریت دانش و بهره مند شدن از نتایج مفید آن در این گونه پروژه ها افزایش یافته است. در این میان ابر پروژه های عمرانی به عنوان گردانندگان اصلی پیشرفت اقتصادی کشور که مبلغ قابل توجه ای از بودجه عمرانی کشور را در مقیاس بزرگتر و با مدت زمان طولانی تر به خود اختصاص می دهند، از اهمیت بالاتری برخوردار می باشند. از آن جایی که ابر پروژه های عمرانی اغلب با سر ریز هزینه و عدم اتمام به موقع مواجه اند و گروه های مختلف کاری در آن با دانش و تجارب متفاوت با یکدیگر در ارتباط هستند، لذا به کارگیری مدیریت دانش در آن ها صرفه جویی های عظیمی را به دنبال خواهد داشت که موجبات آبادانی کشور را فراهم خواهد آورد. در این تحقیق سعی بر آن است که بر ضرورت مدیریت دانش در ابر پروژه های عمرانی ایران صحه گذاشته شود و با ارائه الگویی به منظور پیاده سازی مدیریت دانش در ابر پروژه های عمرانی در به کارگیری مدیریت دانش سنجیده و نظام مند عمل شود و چارچوب مناسبی برای خلق دانش، پردازش، ذخیره، توزیع و به کارگیری آن در اختیار پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران و سایر افراد در ابر پروژه های عمرانی قرار داده شود، در نتیجه منجر به ارتقای عملکرد ابر پروژه ها)کاهش زمان و هزینه( گردیده و از بسیاری دوباره کاری ها کاسته و به تصمیم گیری بهتر مدیران ابر پروژه ها کمک نموده، تا با افزایش کارایی و کیفیت ابر پروژه های عمرانی به رشد اقتصادی یک جامعه متوازن و پایدار کمک گردد. این پژوهش به لحاظ دسته بندی بر مبنای هدف، تحقیقی کاربردی است و روش تحقیق ترکیبی )کیفی کمی( می باشد. - منابع مرتبط با "مدیریت دانش" از طریق مطالعات کتابخانه ای جمع آوری گردید و منابع مرتبط با "ابر پروژه های عمرانی در ایران" نیز از طریق ترجمه مقالات متعدد خارجی و مطالعات میدانی صورت پذیرفت. در ادامه نیز پیاده سازی مدیریت دانش در چند شرکت برتر به منظور ارائه الگوی مناسب مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به منظور الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در ابرپروژه های عمرانی ایران نیز با مطالعه چرخه مدیریت دانش و فرایند های آن از یک طرف و چرخه مدیریت ابر پروژه ها و فرایندهای آن از طرف دیگر و دسته بندی فعالیت های هر یک از این فرایندها، همچنین ارتباط فرایندهای این دو و تحلیل اندرکنش های آن ها، به شناسایی فاکتورهای موثر و آنالیز آن پرداخته شد. در ادامه با بررسی مطالعات نظری و تجربی تحقیق و مشورت با خبرگان پرسشنامه تهیه گردید. سپس با تجزیه و تحلیل آماری داده های به دست آمده و به منظور ارائه پاسخ های مناسب تر و کاربردی تر مصاحبه ساختار یافته نیز صورت پذیرفت تا در نهایت الگویی جهت پیاده سازی مدیریت دانش در ابر پروژه های عمرانی ایران ارائه گردد. واژگان کلیدی: ابر پروژه های عمرانی، مدیریت دانش، الگوی پیاده سازی
- Abstract
- In recent years, construction projects have received attention as the bases of development. on the other hand, because of temporary nature of the construction projects and loss of knowledge and experiences, applying knowledge management and enjoying its useful results has increased in these projects. Meanwhile, mega construction projects as the main motivators of the economic development of the country that have devoted a considerable sum of the country’s budget for construction are of a higher importance. Since mega construction projects often face cost overruns as well as the problem of not being completed at the due time and since different working groups with different knowledge and experiences are communicating with each other, applying knowledge management in them will lead to huge savings and developments in the country. The effort in the present research is to emphasize the necessity of knowledge management in the mega construction projects of Iran and act systematically in applying knowledge management by offering a model for the purpose of implementing knowledge management in mega construction projects. In this way it offers an appropriate framework for the contractors, employers, consultants and other people in construction projects for creating ,processing ,storing ,distributing and applying knowledge and eventually lead to promotion of performance of mega projects (time and costs reduction) and help the economic growth of a balanced and sustainable community. In terms of classification based on objectives, this research is rated as applied and the research method is combined(qualitative-quantitative).The resources related to “knowledge management” have been gathered through library studies and the references related to “Mega construction projects” were also done through translating several foreign articles as well as field studies. Then the implementation of knowledge management in a number of well-established organizations in order to offer an appropriate model was investigated. Moreover, in order to implement knowledge management in mega construction projects of Iran by studying knowledge management cycle and its processes on one hand and the cycle of mega projects management and its processes on the other hand while classifying the activities of each as well as the relationship of the processes of these two and analyzing their interactions, the affecting factors were recognized and analyzed. Then, the questionnaire was devised by investigating the theoretical and experimental studies of the research and consulting with the experts .Then the statistical analysis was done on the gained data and the structured interview was done to offer more applicable responses and eventually, a model for implementing knowledge management in mega construction projects of Iran was offered . Keywords: Mega Construction Projects, Knowledge Management, Implementing model