عنوان پایان‌نامه

تاثیرات ژانر و اثر علمی تخیلی برذمن و فرهنگ کودکان فرانسه



    دانشجو در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیرات ژانر و اثر علمی تخیلی برذمن و فرهنگ کودکان فرانسه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64567;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: FR29 169 1393
    تاریخ دفاع
    ۲۲ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    روح اله حسینی

    اثر علمی-تخیلی یکی از تاثیرگذارترین انواع ادبی و سینمایی در بازار امروز است. در عصر مدرن و پس از آن و به دنبال تحولات و اتفاقات این دوره، همچون پیشرفت تکنولوژی و جنگ های جهانی تحول چشمگیری در ادبیات و فراتر از آن در تخیل قرن واقع شد. از آنجا که این ژانر طرفداران بسیاری داشته و با استقبال جدیدی خصوصا در جهان غرب روبرو شده است محل بحث و توافق بسیاری از محققان و صاحب نظران بوده است. مهم تر از آن روی آوردن کودکان و نوجوانان به این اثر است. امروزه در سراسر دنیا و همچنین در کشور فرانسه آمار مخاطبان این گونه بسیار بالاست. با مشاهده ی کاراکتر ها و ویژگی های اخلاقی خاص و قابل توجه مخاطبان آثار علمی-تخیلی، بر ان شدیم تا به مطالعه ی تاثیرات این ژانر بر روی مخاطبان بپردازیم. بدین منظور با توجه به اینکه کودکان مهمترین سرمایه های هر کشوری هستند و با در نظر گرفتن رشد مخاطبان این اثر در کشور عزیزمان، ایران، جامعه ی مورد مطالعه ی خود را کودکان قرار دادیم. بدین منظور با تکیه بر تحقیقات ژان پیاژه ، شناخت شناس و روانشناس اهل ژنو، قصد داریم، با رویکردی روانشناختی، تصویری واضح از دنیا و ذهن کودک و همچنین مراحل پیشرفت آن تا رسیدن به ذهن بزرگسال ارائه دهیم. سپس به بررسی تاثیرات اثر علمی-تخیلی بر دنیا و ذهن کودک بپردازیم. تاثیرات این نوع ادبی-سینمایی تنها روانشناختی نیست بلکه همزمان این آثار می توانند به عنوان آموزش غیر مستقیم تاثیر ژرفی بر شکل گیری فرهنگ داشته باشند. بدین منظور قصد داریم با بررسی قهرمانان دو کارتون، گولدراک و الباتور، که در کشور فرانسه به عنوان پدیده ی فرهنگی مطرح شدند، از منظر ممتیک ، توضیح دهیم که چگونه این ژانر می تواند در شکل گیری فرهنگ موثر واقع شود و جایگاه آن در فرهنگ چیست. کلید واژه : اثر علمی-تخیلی، ذهن و دنیای کودک، مم فرهنگی فرانسوی، الباتور، گلدراک، کارتون، ژان پیاژه
    Abstract
    La science-fiction ou la SF est un genre majeur littéraire et cinématographique très populaire partout dans le monde. Les événements, catastrophes et les expériences considérables de l’ère moderne, issus des progrès technologiques et des guerres mondiales ont tout-à-fait influencé la littérature et, au sens large, l’imaginaire de cette époque. Vu que ce genre ait des fans et des interlocuteurs nombreux, et que, ses oeuvres ont pu attirer un grand public, surtout en Occident, plusieurs recherches s’étaient réalisées autour de ce thème. D’ailleurs, la popularité en croissance de ce genre chez les enfants et les adolescents a provoqué la curiosité et le souci de certains. Aujourd’hui, selon les statistiques, le nombre des fans de la science-fiction partout dans le monde, en occident et précisément en France a énormément augmenté. Observant les traits de caractère particuliers et considérables des interlocuteurs de ce genre, nous avons décidé de conduire notre recherche sur les impacts de la science-fiction sur les enfants. Les impacts des media et des différents genres sur les enfants, qui sont la richesse et la ressource la plus importante de chaque pays, est un des sujets controversés pour les chercheurs et les interlocuteurs. Donc, nous avons choisi les enfants en tant que société de notre recherche. A cet égard, nous avons basé l’analyse psychologue de ce travail de recherche sur les travaux de Jean Piaget, l’épistémologue et le psychologue français. Nous envisageons de donner une image claire du monde et de l’esprit enfantin et aussi le développement des différents stades du monde enfantin jusqu’au moment-où il atteint l’âge d’adolescent. Ensuite nous analyserons les impacts de la sciencefiction sur le monde enfantin en tant qu’enseignement indirect. Nous constatons que les impacts de ce genre majeur ne se limitent pas au développement du monde enfantin, mais ce genre, joue aussi, un grand rôle dans la culture. Afin d’expliquer et de montrer le rôle de ce genre dans la transmission culturelle nous ferons allusion à deux dessins animés et phénomènes culturels en France, Albator et Goldorak, par un point de vue mémétique. Mots-clés : le monde enfantin, la France, la science-fiction, dessin animé, Goldorak, Albator,Piaget, mémétique