عنوان پایاننامه
پژوهشی در مهارت های تفکر انتقادی: شواهدی از فراگیران ایرانی انگلیسی به عنوان زبان خارجی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1751/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64784
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمد محمدی
- استاد راهنما
- عباسعلی رضایی
- چکیده
- تفکر انتقادی، به عنوان هدف عمده¬ی آموزش، به فراگیران کمک می¬کند تا درست تصمیم بگیرند و مشکلاتشان را با نگاهی چندجانبه حل کنند. این مطالعه وضعیت مهارت¬ها و گرایش به تفکر انتقادی را در بین فراگیران ایرانی انگلیسی به عنوان زبان خارجی بررسی می¬کند. رابطه¬ی بین مهارت¬های تفکر انتقادی، و سن و سطح تسلط زبانی فراگیران نیز بررسی می¬گردد. این مطالعه هم¬چنین تفاوت تفکرانتقادی را در فراگیران با جنسیت و زمینه¬ی آموزشی متفاوت بررسی می¬نماید. طرحی پس¬رویدادی با نمونه¬ای شامل 98 شرکت¬کننده، که در سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته¬های مربوط به زبان انگلیسی تحصیل می¬کردند، استفاده شد. پرسش¬نامه¬ی محقق ساخته¬ای برای به¬دست آوردن اطلاعات جمعیتی شرکت¬کنندگان استفاده شد. هم¬چنین، پرسش¬نامه¬ی گرایش به تفکر انتقادی، آزمون مهارت¬های تفکر انتقادی کالیفورنیا، و آزمون تسلط زبان میشیگان به ترتیب برای سنجش گرایش به تفکر انتقادی، مهارت¬های تفکر انتقادی، و تسلط زبان استفاده شد. نتایج نشان داد که شرکت¬کنندگان سطح متوسطی از مهارت¬ها و گرایش به تفکر انتقادی دارند. بررسی¬های همبستگی گشتاوری پیرسون نشان داد که رابطه¬ی مثبت و معناداری بین تسلط زبان انگلیسی و مهارت¬های تفکر انتقادی، و هم¬چنین بین سن و مهارت¬های تفکر انتقادی وجود دارد. علاوه بر این، نتایج آزمون نمونههای مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که جنسیت و زمینه¬ی آموزشی پیش بینی کنندگان خوبی برای مهارتهای تفکر انتقادی فراگیران نیست. این مطالعه دلالتهایی برای معلمها، نویسندگان کتب درسی، و برنامه ریزان محتوای درسی ازلحاظ تدریس، تهیه کتب درسی و برنامهریزی محتوای درسی دارد. واژگان کلیدی: مهارتهای تفکر انتقادی، گرایش به تفکر انتقادی، سن، جنسیت، زمینه ی آموزشی، تسلط زبان، فراگیران ایرانی انگلیسی به عنوان زبان خارجی .
- Abstract
- Critical thinking, a major goal of education, helps learners to judge well and solve their problems by looking at them from several viewpoints. This study explored the status of critical thinking skills and dispositions among Iranian EFL learners. The relationships between learners’ critical thinking skills, and their age and proficiency level was investigated too. In addition, this study investigated the differences in the critical thinking of learners with regard to gender and educational background. An ex-post facto design was used with a total sample of 98 participants majoring in English language-related fields of study at different levels of BA, MA, and Ph.D. A researcher-made questionnaire was used to obtain the participants’ demographic information. Furthermore, the Critical Thinking Disposition Inventory, the California Critical Thinking Skills Test, and the Michigan proficiency test were used to measure their critical thinking disposition, critical thinking skills, and language proficiency respectively. The results showed that the participants had an average level of critical thinking dispositions and skills. Pearson Product-Moment correlation analyses showed that there was a positive and significant relationship between English language proficiency and critical thinking skills, and also between age and critical thinking skills. In addition, the results of an independent-samples t-test and a one-way ANOVA indicated that gender and educational background were not good predictors of learners’ critical thinking skills. This study had some pedagogical implications for teachers, course book writers, and curriculum planners regarding teaching, the development of course books, and curriculum planning. Keywords: Critical thinking skills, critical thinking disposition, age, gender, educational background, language proficiency, Iranian EFL learners.