شناسایی تاثیر استفاده از شبکه اجتماعی مجازی بر بازاریابی کارآفرینانه
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 622;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67242
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مهناز بهراد
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- پژوهش حاضر، با هدف شناسایی تاثیر استفاده از شبکه اجتماعی مجازی بر بازاریابی کارآفرینانه اجرا گردیده است. عمده تمرکز در این مطالعه، بر کسب و کارهای کوچک و متوسط که دارای بینش عمیق نسبت به بازاریابی، برند و رسانه؛ فناوری اطلاعات و برنامه ریزی رسانه با رویکرد رسانه اجتماعی می باشند. بر همین اساس هدف از این پژوهش یافتن پاسخ مناسب این سوال است که تاثیر استفاده از شبکه اجتماعی مجازی بر بازاریابی کارآفرینانه چیست. بررسی مطالعات پیشین این نکته را آشکار نمود که در سال های اخیر، گسترش ،محبوبیت و توسعه ی فزاینده ی شبکه های اجتماعی مجازی بر روی نحوه ی بازاریابی شرکت ها تاثیر بسزایی داشته است. با وجود اینکه اصول اولیه ی بازاریابی هم چنان پابرجاست اما شرکت ها می بایست برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر و کسب منفعت از خود خلاقیت نشان دهند. همچنین بنابر پژوهش های انجام شده مشخص شده که عملیات بازاریابی در کسب و کارهای کوچک و متوسط در بیشتر موارد بسته به احتیاجات آنها متغیر می باشد و بازاریابی این شرکت ها از شیوه های قراردادی و رسمی پیروی نمی کند. فعالیت های بازاریابی آن ها غیر متعارف، نوآورانه و کاملا منحصر بفرد می باشند و عمدتا به شیو های نوآورانه و کارآفرینانه از کلیات و مفاهیم بازاریابی، جهت دستیابی به اهداف خود بهره می برند.دیدگاههای بر گرفته از تحقیقات پیشین نشان می دهند که بازاریابی جهت بقا، توسعه و پیشرفت کسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرینانه امری حیاتی به شمار می رود. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی می تواند برای فعالیت های اقتصادی بسیار مفید باشد دسترسی صحیح به شبکه های اجتماعی می تواند به شناسایی استعدادها، ایجاد هشیاری برند، یافتن مشتری های جدید و هدایت هوشمندی برند و تحقیقات علمی در بازار کمک شایانی کند. در پژوهش های پیشین تنها به ذکر مباحثی در خصوص بازاریابی کارآفرینانه و شبکه های اجتماعی مجازی هر یک به صورت مجزا پرداخته شده است و تا کنون پژوهشی در خصوص تاثیر این شبکه های اجتماعی مجازی بر بازاریابی کارآفرینانه صورت نگرفته بود. از اینرو این پژوهش به دنبال شناسایی این تاثیر بوده است. این پژوهش از نظر هدف توسعه ای و کاربردی و چارچوب پژوهشی مورد نظر رویکرد ترکیبی است. بدین صورت که در مرحله اول روش های کیفی مقتضی همچون فنون تحلیل محتوا و مصاحبه های اکتشافی و نیمه ساختار یافته با 9 نفر از متخصصین بازاریابی، برند و رسانه؛ کارشناسان و نخبگان بازاریابی؛ خبرگان ITو برنامه ریزی رسانه با رویکرد رسانه اجتماعی اعمال گردید و در نهایت تحلیل یافته ها به روش کدگذاری انجام و جهت استخراج سنجه های تحقیق و تهیه پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفتند. درمرحله دوم به منظور تعمیم سازی نتایج مرحله اول با بکارگیری رویکرد کمی و ارسال پرسشنامه به گردآوری اطلاعات پرداخته شده است. یافته های این پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار استفاده از شبکه اجتماعی مجازی و ابعاد آن بر بازاریابی کارآفرینانه بود. همچنین نتیجه گرفته شد شبکه های اجتماعی مجازی تبدیل به وسیله قدرتمند جانبی شده است که کسب وکارهای کوچک و متوسط می توانند از آن ها برای بازاریابی کارآفرینانه محصولات و خدمات خود و مدیریت روابط با مشتری استفاده کنند و به بیان دیگر منجر به اثر بخشی بازاریابی کارآفرینانه می گردد. کلمات کلیدی : شبکه اجتماعی ،شبکه اجتماعی مجازی، بازاریابی، بازاریابی کارآفرینانه، کسب و کارهای کوچک ومتوسط
- Abstract
- This study aims to identify effect in utilizing social network on entrepreneurial marketing, main focus of the study is on the small and medium enterprise that have deep attitude related to marketing, brand and media. Information technology and media planning is in conjunction with social media approach, According to the above-mentioned the purpose of this study is to find a suitable answer to this question: what is the impact of social network usage on the entrepreneurial marketing? Previous studying reveal the point that in recent years, development, popularity and significant promotion of social network has had dramatic effect on a way of corporate marketing even though the fundamental rules of marketing is performed but, corporates should depict creativity in order to appeal visitors and profits. Also regarding with acted research can be determined that marketing performance can be variable in the most small business and marketing of this companies are not in conform to contractual or legalize contract, marketing of these companies are distinctive and innovated and unique. They usually use from general concept of marketing achieved point of view from research of small business has highest importance. Marketing from social network can be beneficial for economical activity. Correct availability of social network can be helpful in terms of talented identification, making brand conscious and scientific research. In a previous studying, referred just in some area of studying separately in terms of entrepreneurial marketing and social network. There was no specific research related effect of social network on marketing so far. So, this research looks for this impact. The primary stage of research covers identifying and explaining the research design, providing the research design and theoretical study of relevant research literature as well as identifying the integrated research method and data analysis. The qualitative part of research ranges from the population selection, interview preparation, development of research theoretical literature, interviews with experts to saturated collected data and analysis of interviews. Furthermore, the quantitative part of research covers coding and extracting the components of each dimension, designing, distributing and preparing the inventory, verifying and rating the dimensions and approving the conceptual model of research using an approved method by utilizing the structural model, identifying the impact of components and extracting the final framework. The discussion and conclusion are performed at the final stages of writing the thesis and developing the report. This research is developmental and applied in terms of objective and its framework has a combined approach. Firstly, the appropriate qualitative methods such as the content analysis techniques and exploratory and semi-structured interviews were conducted with nine of professionals and IT experts. The analysis of findings is done by coding method and they are applied to extract the research measures and prepare the questionnaire. In the second stage, data is collected to generalize the results of first stage using the quantitative approach and sending the questionnaire. Data analysis is done through Smart PLS2 software at both measurement model and structural stages. The measurement model stage investigated the technical characteristics of questionnaire including the reliability, convergent and divergent validity and the required modification are made; the structural stage investigated the structural coefficients of model for examining the research hypotheses. The results of study confirm the positive and significant impact of utilizing the virtual social network and its dimensions on the entrepreneurial marketing. Therefore, the groups of virtual social networks can be utilized as the tools for entrepreneurial marketing effectiveness. Keywords: Social network, virtual social network, Marketing, Entrepreneurial marketing, small and medium sized enterprise