عنوان پایاننامه
نیازسنجی دوره های کوتاه مدت آموزش ضمن خدمت از دیدگاه دبیران تربیت بدنی شهر قم
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1132;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66253
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- عباس صادق خانی
- استاد راهنما
- مهرزاد حمیدی
- چکیده
- مدیریت آموزشی مناسب و کارآمد نقش اساسی و کلیدی در تمامی مراحل فرآیند حیاتی آموزش بر عهده دارد و عملکرد مناسب مدیران آموزشی به عنوان حلقه ارتباط دهنده ،هدایت و کنترل کننده فراگیران و معلمان در این فرایند آموزش، بسیار حائز اهمیت بوده وضامن کارائی و اثربخشی سازمان آموزشی است. هدف پژوهش حاضر، نیازسنجی دوره های کوتاه مدت آموزش ضمن خدمت از دیدگاه دبیران تربیت بدنی شهر قم بود. تحقیق مور نظر توصیفی بوده که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر قم بودند که در دوره های آموزش ضمن خدمت شرکت کرده بودند، طبق آمار سازمان آموزش و پرورش شهر قم حجم جامعه مورد نظر در سال93 برابر با 500 نفر بود که بر اساس جدول نمونه گیری مورگان حداقل حجم نمونه 228 نفر به دست آمد. از 300 پرسشنامه توزیع شده 230 پرسشنامه قابل استفاده برگشت داده شد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق، شامل دو پرسشنامه نظرسنجی و نیازسنجی دوره های آموزش ضمن خدمت برگرفته از تحقیق کیانی (1389) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های فریدمن، یو من ویتنی و ویلکاکسون و توسط نرم افزار SPSS Ver.18 انجام شد. در تمام مؤلفه ها (دانش افزایی، بهبود مهارتهای عملی، تغییر نگرش، تناسب محتوای آموزشی، میزان انگیزه و علاقه، میزان افزایش رغبت و تمایل، کیفیت عملکرد مدیریت و برنامهریزی، کیفیت و کمیت خدمات پشتیبانی، کیفیت تدریس مدرسان، نحوه ارزشیابی از شرکتکنندگان و تحقق اهداف آموزشی) تفاوتی بین افراد بر اساس سابقه تدریس وجود نداشت (05/0P?). همچنین، نتیجه آزمون کروسکال والیس برای نیازهای دبیران تربیتبدنی به دورههای تخصصی کوتاه مدت آموزش ضمن خدمت نشان داد، تنها در مؤلفه تناسب محتوای آموزشی تفاوت بین افراد بر اساس مدرک تحصیلی وجود داشت (05/0P) همچنین، نتیجه آزمون فریدمن نشان داد، حرکات اصلاحی با میانگین رتب? 21/10 در رتبه اول، بازی های پرورشی و مسابقات تفریحی با میانگین رتب? 11/10 در رتبه دوم و آمادگی جسمانی با میانگین رتب? 95/9 در رتبه سوم بیشترین اولویت را دارند.
- Abstract
- Proper and efficient education management plays a basic and key role at all stages of the critical process of education and proper functioning of training managers server as the connection ring, guider and controller of learners and teachers and in this process has been very important to sponsor training, performance and effectiveness of training organization. The aim of the present study was need assessment of short-term in-service training from the view of sports teachers of Qom. The research has been in the form of descriptive and was implemented in field manner. The statistical population consisted of all Department teachers of Qom who had participated in the physical education course for in-service training, according to the Education Department of City of Qom the size of the desired community in 93 was equal to 500 people that was based on sampling measurement of sample size at least 228 people, Morgan, respectively. Of 3000 distributed questionnaires to be used was a questionnaire returned to 230. The data collection tool used in this research, consists of two questionnaires and surveys for in-service training course instructor from the research of Kiyani (1389). Data analysis was done using the Friedman test, Mann Whitney and Wilcoxon by using SPSS Version 18. In all components (knowledge, practical skills improvement, change the attitude, the appropriateness of educational content, the amount of motivation and interest, the amount of increase performance quality and desire, willingness of management and planning, quality and quantity of support services, evaluation of the quality of teaching to teachers, exhibitors and educational goals) there were not any difference between individuals on the basis of teaching experience (p ?0.05). Also, the Kruskal Wallis result to meet the needs of specialized courses of physical education to short in-service training showed up, only on the components of the appropriateness of educational content on the basis of the difference between individuals there was a qualification (0.05 p) as well as the results of the test showed, corrective movements with Friedman's average rating to 10/21 in the first place, games and competitions for entertainment; with an average of 10/11 in the second rank status and physical fitness with the third highest rating average rank 9/59 was the third priority.