ارائه مدل نظری برای مدیریت گردشگری شهری پایدار، مطالعه موردی: شهر ماسوله
- رشته تحصیلی
- مدیریت شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64355
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- ندا معیریان
- استاد راهنما
- فرشاد نوریان
- چکیده
- در جهان رو به رشد امروز گردشگری، اقتصاد را متنوع ساخته و به عنوان یک راه درآمد اصلی پاک دیده میشود. با وجود این، سرمایهگذاریهای کلان در تبلیغات برای گردشگری به ظرفیت بیش از حد منجر میگردد که سبب بروز رقابت شدید و به تبع آن شکست قیمتها خواهدشد. حضور گردشگران با تعداد بالا و هزینهی کم، مقصد را به مکانی "اشباع شده" یا "بی کیفیت" بدل میکند. فعالان صنعت گردشگری در تلاش برای به حداکثر رساندن سود خود، توجه کمتری به پایداری کیفیت محیط طبیعی (و نیز ساختهشدهی) مقصد نشان میدهند؛ در حالی که هر محیط با کیفیت گردشگری میتواند متضمن حضور بازدیدکنندگانی باشد که حاضر به پرداخت مبالغ بیشتری برای استفاده از این فضاها هستند. در مقابل فعالان گردشگری، ساکنین بومی به دلیل حضور دائمی خود، توجه و دقت ویژهای را به محیط پیرامون خود مبذول داشته، معمولاً از حضور گردشگران انبوه رضایت کمتری دارند. بدین ترتیب ایجاد تعادل میان سه مؤلفهی اقتصاد (سود فعالان صنعت گردشگری) ، اجتماع( رضایت ساکنین) و محیط ( طبیعی و انسان ساخت) امری دشوار است. سؤال این جا است که آیا میتوان با در نظرگرفتن مؤلفههای گردشگری پایدار و نیز متغیر زمان(که بر هر سهی این ابعاد اثرگذار است) به مدلی برای ارزیابی میزان پایداری گردشگری در مقاصد شهری دست یافت. به منظور پاسخ گویی به این سؤال، در بخش نظری با استفاده از روش کتابخانهای به معرفی مدل جانستون تیرل و افزودن متغیرهایی به آن پرداخته شد. هم چنین با بهرهگیری از روشهای جمعآوری داده نظیر پرسشنامه، مصاحبه عمیق و مشاهدات میدانی، مدل معرفی شده در شهر گردشگری ماسوله مورد آزمون قرار گرفت. در بخش تحلیل و نتیجه گیری مشخص گردید مدل معرفی شده می تواند میان مؤلفههای گردشگری شهری پایدار با توجه به عامل زمان ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، الگوی پیشنهادی توانایی پیشبینی روندهای آتی بر اساس وضعیت کنونی و با درنظر گرفتن تمایلات گروهها در کسب منافع بالاتر را دارا است. در بخش پایانی پژوهش با توجه به یافته های و نتایج، ابتدا موانع موجود بر سر راه گردشگری پایدار در ماسوله بررسی و راهکارهایی در رابطه با این مسائل مطرح گردید. پس از آن، به مشکلات اصلی در مدیریت گردشگری شهری ایران پرداخته شد. پس از بیان نقاط و قوت ضعف در این زمینه، یک روند مدیریتی و نیز راهکارهایی در برابر عوامل بیرونی و درونی صنعت گردشگری شهری در ایران تدوین گردید. واژگان کلیدی: مقاصد اشباع شده - گردشگری شهری - گردشگری پایدار- مدیریت گردشگری - ماسوله
- Abstract
- In today’s growing world, tourism has diversified the economy and is considered as a main source of revenue for many countries However, large investment in advertising for tourism leads to excess capacity which causes intense competition and deflation. Higher number of tourists and low prices, change destinations to "saturated" or "lowquality" places. In order to maximize its benefits, tourism industry pay less attention to environment quality; while tourists are willing to pay more in high-quality destinations. In contrast to tourism industry, local residents (because of their permanent presence pay special attention to their environment) are less satisfied with mass tourism. The balance between three components of the economy (tourism industry profit), community (residents’ satisfaction) and the environment (natural and manmade) is usually elusive. The question is whether we can consider the components of sustainable tourism as well as the time variable (which affects all three of these dimensions) to create a model which evaluates sustainable tourism for urban purposes. In order to answer this question in literature review section a model presented by Johnston and Tyrell (2008) was introduced and a variable (urban Preservation) was added. Next, using data collection methods such as questionnaires, in-depth interviews and field observations, the presented model was examined in Masouleh an urban tourism destination. In the analysis and conclusions section the presented model found to be capable of relating the components of sustainable urban tourism due to the time variable. In addition, the proposed model's ability to predict future trends based on the current situation with regard to the groups’ interests was proved. Keywords: Saturated Destinations-Sustainable Tourism- Tourism Management- Urban Tourism- Masouleh