عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه سبک های هویت و معنای زندگی با نقش واسطه ای هویت دینی ، تعهد و هدف زندگی دانشجویان



    دانشجو در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه سبک های هویت و معنای زندگی با نقش واسطه ای هویت دینی ، تعهد و هدف زندگی دانشجویان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 591;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64036
    تاریخ دفاع
    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    عباس رحیمی نژاد

    پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبکهای هویت و معنای زندگی با نقش واسطه ای هویت دینی، تعهد هویت و هدف زندگی در دانشجویان انجام شده است. نمونه مورد بررسی 261 ( 136 ، زن) (125، مرد) از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه سبکهای هویت(ISI-4) فیلیپس و پیتمن (2007)، معنای زندگی استگر، فرایزر، کالر، اویشی ( 2006)، هویت دینی رحیمی نژاد و احمدی (1374)، استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از فنون آمار استنباطی، رگرسیون، ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. در مدل اول، نقش واسطه ای هویت دینی، هدف زندگی، تعهد هویت در رابطه بین سبک های هویت با حضور معنای زندگی و در مدل دوم، نقش واسطه ای هویت دینی، تعهد هویت، در رابطه بین سبک های هویت با حضور و جستجوی معنای زندگی بررسی شد. در مدل اول در مورد روابط مستقیم میان متغیرها، نتایج حاکی از رابطه مثبت بین سبک اطلاعاتی با تعهد هویت و هدف زندگی بود. سبک هنجاری نیز با هویت دینی، هدف زندگی رابطه مثبت داشت. در مدل دوم، سبک اطلاعاتی با حضور و جستجوی معنا، تعهد هویت، و سبک هنجاری با هویت دینی رابطه مثبت و با تعهد هویت رابطه منفی مستقیم داشت. در مورد روابط غیر مستقیم، در مدل اول نقش واسطه ای تعهد هویت و هدف زندگی در رابطه سبک اطلاعاتی با حضور معنا و نقش واسطه ای هدف زندگی در رابطه بین سبک هنجاری بر روی حضور معنا تایید شد، ضمنا 46 درصد از واریانس متغیر حضور معنا بوسیله متغیرهای درون مدل تبیین شد. در مدل دوم، نیز نقش واسطه ای تعهد هویت در رابطه سبک اطلاعاتی با حضور معنا تایید شد، و 28 درصد از واریانس حضور معنا و 11 درصد از واریانس جستجوی معنا توسط متغیرهای درون مدل تبیین شد. ضمنا نقش واسطه ای هویت دینی در هر دو مدل تایید نشد. بر این اساس می توان گفت، سبک اطلاعاتی از طریق تعهد هویت بر روی حضور معنا و سبک اطلاعاتی و هنجاری از طریق هدف زندگی بر حضور معنا اثرغیرمستقیم دارد. نقش واسطه ای هویت دینی در هیچکدام از مسیرها تایید نشد. کلمات کلیدی: حضور معنا، جستجوی معنا، هدف زندگی، هویت دینی، سبک اطلاعاتی، سبک هنجاری
    Abstract
    The aim of this study was to investigate the relationship between identity styles and life meaning with the intermediate role of religious identity, identity commitment and purpose in life. The study sample consisted of 261 (136 female, 125 male) undergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz, selected via multi-level clustering sampling. In this study, Identity Style Inventory (ISI-4) of Fillips and Pidman (2007), Life Meaning Questionnaire of Steger, Frazier, Oishi and Kaler (2006) and Religious Identity of Rahimi Nezhad and Ahmadi (1995) were performed. To analyses the data, techniques of construing statistics, regression, correlation coefficients and direction analysis were used. In the first model, the intermediate role of religious identity, porpuse in life, and identity commitment in relation with informational and Normative style with the presence of meaning, and in the second model, the intermediate role of religious identity, and identity commitment in relation with identity styles with the presence and searching of meaning were investigated. in the first model, about the direct relation among variables, results showed a positive relation between informative style and identity commitment and porpuse in life. Normative style had positive correlations with religious identity and porpuse in life. In the second model, informative style was positively correlated with the presence and searching of meaning and identity commitment, while normative style had positive relations with the presence and seeking meaning, and identity commitment, while normative style was positively correlated with religious identity as well as identity commitment. About indirect relations, in the first model, the intermediate roles of identity commitment and porpuse in life were confirmed in relation of informative and normative style with the presence of meaning; also, 46 percent of variance of the presence of meaning was explained by variables inside the model. In the second model, the intermediate role of identity commitment in relation of informative style with the presence of meaning was proved, and 28 percent of variance of the presence of meaning and 11 percent of variance of searching of meaning were asserted by the variables inside the model. Moreover, the intermediate role of religious identity was confirmed in neither of models. Conclusion: according to these findings, it can be said that informative indirectly influence the presence of meaning via identity commitment and porpuse in life and normative style indirectly influence the presence of meaning via porpuse in life. Keywords: Presence Of Meaning, Search For Meaning, purpose in life, religious identity, Informational style, Normative style