تحلیل نقش استاندارد سازی دفاتر خدمات مسافرتی در توسعه گردشگری
- رشته تحصیلی
- جغرافیا - برنامه ریزی توریسم
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66861;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1862
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سعید خلیلی
- استاد راهنما
- محمدرضا رضوانی
- چکیده
- چکیده: در دنیای امروز میزان موفقیت صنعت گردشگری کشور را باید در ارکان آن جستجو کرد. داشتن جاذبه و زیرساخت¬های مناسب اگر چه شرط لازم برای جذب گردشگران محسوب میشود، اما به تنهایی کافی نیست. در این میان شرکتها و دفاتر خدمات مسافرتی نقش موثری در ایجاد تصویر ذهنی مثبت در گردشگران دارند و به نوعی پیشانی بدنه گردشگری یک کشور محسوب میشوند. از این رو پژوهش حاضر ضمن مرور کارکردها و نقش این شرکتها و دفاتر خدمات مسافرتی، در صدد است به واسطه روش میدانی وضعیت عملکرد آنها را از نگاه گردشگران بین¬المللی بسنجد و رضایت گردشگران بینالمللی ورودی به کشور اعم از زن و مرد با سن بالای 18 سال در شهر تهران را مورد ارزیابی قرار دهد. نتایج حاصل از این پژوهش که بر روی 123 نفر از گردشگران در فاصله زمانی تیر تا مرداد ماه 1391 انجام شده است نشان داد بر اساس آزمون فریدمن، بیشترین نارضایتی گردشگران از خدمات دفاتر خدمات مسافرتی به ترتیب از میزان تسلط راهنمایان تور، نحوه برخورد کارکنان و نحوه برخورد راهنمای تور است. همچنین، نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد که بین میزان رضایت گردشگران از عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی و احساس رضایت از سفر به ایران همبستگی معناداری وجود دارد. واژگان کلیدی: رضایت گردشگران- دفاتر خدمات مسافرتی- خدمات گردشگری- توسعه گردشگری
- Abstract
- In this world the success of the tourism industry in the country have looked at the pillar. Attractions and infrastructures to attract tourists is the necessary condition, but not sufficient alone. The companies and travel agencies played an important role in creating a positive image among tourists and tourism bodies to the forehead of a country. The filed study was conducted with the method, sought to review the functions and the role of corporations and agencies, look at their performance of international tourists entering the country by evaluating the satisfaction of international tourists, both women and men aged over 18 years will be assessed in Tehran. Results of the study on 123 patients between July to August 2012 tourists have been revealed by the Friedman test, most tourists are dissatisfied with the services of travel agents, respectively, dominating the tour guides, tour guides are courtesy of the staff and management. Chi-square test results also showed that the satisfaction of tourists and travel agencies to Iran is satisfaction that there was a correlation.