عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه برنامه آموزش شهروندی شهرداری بر توانمندی زنان منطقه ۶ شهرداری تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه برنامه آموزش شهروندی شهرداری بر توانمندی زنان منطقه ۶ شهرداری تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات زنان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65855;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4720
    تاریخ دفاع
    ۱۴ مهر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    مریم نجارنهاوندی

    توانمندسازی زنان به‌عنوان نیمی از شهروندان و کسانی که در فرهنگ‌سازی جامعه نقش دارند، مورد توجه ویژه است. شهرداری تهران نیز بر اساس رویکرد محله‌محوری به ارایه آموزش‌های شهروندی جهت توانمندی زنان پرداخته است. با وجود گستردگی و هزینه زیاد آموزش‌های ارایه شده، تحقیقات منسجمی در این‌خصوص صورت نگرفته است. از این رو بررسی رابطه آموزش‌های ارایه شده بر سطح توانمندی زنان به‌عنوان هدف اصلی این تحقیق مدنظر قرار گرفت. چارچوب نظری تحقیق شامل رویکردهای اجتماعی به توانمندسازی، نظریه توانمندی نایلا کبیر در خصوص منابع، عاملیت و دستاوردها، رویکردهای ارتباطی، انگیزشی و شناختی و رویکرد روانشناختی به توانمندسازی است که فرضیات تحقیق از این نظریات استنتاج شد. روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق زنان محله جهاد شهرداری منطقه شش است که 7000 نفر هستند. حجم نمونه با فرمول عمومی کوکران 384 نفر به‌دست آمد که 192 نفر از زنان آموزش دیده و 192 نفر از زنان آموزش ندیده با روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه است که از اعتبار صوری برخوردار است و ضریب آلفای 0.73 نشان از پایایی مطلوب ابزار تحقیق است. جهت آزمون فرضیات از آزمون‌ تی (t) دونمونه مستقل و همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که در خصوص تاثیر آموزش بر افزایش مشارکت محلی، مسایل بهداشتی، میزان مهارت زندگی، آگاهی بانوان در خصوص حقوق و وظایف شهروندی بین زنان آموزش دیده‌ و آموزش ندیده تفاوت وجود دارد و زنان آموزش دیده وضعیت مطلوب‌تری دارند؛ اما در خصوص رابطه یر آموزش‌های ارایه شده در حوزه سلامت و آسیب‌های اجتماعی تفاوتی مشاهده نشد. در مجموعه آموزش شهروندی باعث تفاوت در توانمندی زنان آموزش دیده و آموزش ندیده شده است که نشان از اثربخش بودن آموزش‌های شهرداری است. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین متغیر تحصیلات (r=0.75) و میزان توانمندی زنان رابطه وجود دارد. با افزایش تحصیلات میزان تاثیر آموزش شهروندی بر توانمندی زنان با شدت زیادی افزایش می‌یابد. همچنین نتایج این آزمون نشان داد که بین متغیر سن با توانمندی زنان رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج آزمون خی دو نیز نشان داد که بین وضعیت تاهل و میزان تاثیر آموزش بر توانمندی زنان رابطه وجود ندارد. کلیدواژه: توانمندی زنان، آموزش شهروندی، حقوق و وظایف شهروندی، مشارکت.
    Abstract
    …Women’s enabling has been paid special attention as half of citizens, and people who play a key role in society cultural enrichment. Tehran municipality has presented citizenship educations for women’s enabling based on community approach inspite of being wide spread, and high cost of presented educations, coherent investigations haven’t been done in this field; therefore investigation the relationship of presented educations on women’s enabling level has been considered as a major goal of research, and theoretical framework of research including social approaches to enabling, Naila Kabir enabling theory in field of resources, agents, achievements, communicative, motivational, cognitive, psychological approaches are based on enabling that research hypotheses were inferred from these theories, research method is survey method, total population of research of regional women’s research including Jihad of region ? municipality consisting of all ???? persons. Also sample size was obtained about ??? persons by Cochran formula in which ??? persons of educated women, and ??? persons of uneducated women were selected though quota sampling. Tools of data collection is questionnaire that has face validity and ? equals to ??% shows favorable reliability of research tools- for hypotheses test, T- Test include two independent samples, and Pearson correlation, spearman were used, results of independent T- Test showed that there is a difference about education relationship for increasing of local participation, health problems, rate of like proficiency, women’s familiarity about rights and citizenship duties between educated, and unducated women, and educated women have more favourable condition, but about relationship of presented educations in health and social pathologies scopes, we didn’t see any difference, combination of citizenship education has caused difference in women’s enabling including educated, uneducated women that shows being effective of municipality educations. Results of correlational test showed that there is a relationship between educations variable (V- ?/??) and rate of women’s enabling. By increasing of educations, rate of citizenship education effection women’s enabling is increased more severely. Also results of this test showed that there isn’t any significant relationship between age variable, and women’s enabling. Results of test showed that there isn’t any relationship between marital status, and rate of education effect on women’s enabling. Key words: women’s enabling, citizenship education, citizenship rights, and duties, participation.