عنوان پایاننامه
اجرای قطعاتی در دستگاه چهارگاه و بررسی کمانچه ترکمن و تکنیک های نوازندگی آن
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66669
- تاریخ دفاع
- ۳۰ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- یاسر بیات
- استاد راهنما
- هومان اسعدی, رضا پرویز زاده
- چکیده
- شناخت موسیقیِ اقوام هر کشوری با توجه به سازها، محتوای موسیقایی و تکنیک¬های مورد استفاده در آن، کمک شایانی به پیشرفت موسیقی می¬¬کند. در کشور ایران متناسب با پراکندگی اقوام در آن، انواع ساز کمانچه وجود دارد. در این رساله به منطقه¬¬ی ترکمن و ساز آرشه¬ای آن (قِجُق) پرداخته شده است که بیشترین تفاوت را با کمانچه¬های مناطق دیگر دارد. تحقیقات به عمل آمده بیشتر به صورت میدانی، مصاحبه با اساتید و همچنین جمع ¬آوری نمونه¬های صوتی و تصویری است که بیشتر آن آوانگاری، ثبت و ضبط شده است. کمانچه¬ی ترکمنی دارای ظاهر و رنگ صدایی خاص و همچنین محتوای موسیقایی با تکنیک¬های مختلفی است که نوازندگان مناطق دیگر می¬ توانند در پیشبرد کار نوازندگی و آهنگسازی از آن بهره جویند.
- Abstract
- This thesis studies an Iranian folk musical instrument and its performance techniques, i.e. the kam?nchein the Turkmen musical culture. There are a number of musical instruments of the fiddle family, the kam?nche, prevalent in various regions of Iran. The Turkmen musical instrument of the fiddle or kam?nche family, called the qejoq, is considerably different from its other variants in other regions of the country. The main parts of data, for the purpose of the present study, have been collected through fieldwork, interviewing master musicians of the region, and documenting, collecting and transcribing audio-visual materials. This study shows certain morphological and timbral qualities of the Turkmen kam?nche in relation to its repertory and performance techniques.