عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان تحقق اهداف طرح ملی ژیمناست در مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان البرز



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی میزان تحقق اهداف طرح ملی ژیمناست در مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان البرز" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1138;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66471
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    افسر جعفری حجین

    این تحقیق با هدف بررسی میزان تحقق اهداف طرح ملی ژیمناست در مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان البرز انجام شد. به این منظور از روش توصیفی – پیمایشی استفاده شد. 140 نفر از معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی (230 نفر) استان البرز به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. داده ها با استفاده از آزمون فریدمن، آزمون کولموگراف- اسمیرنوف، آزمون t یک نمونه ای و آزمون دوجمله ای تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که: 3/49 درصد (67=f) از گروه نمونه را معلمان مرد و 7/50 درصد (69=f) را معلمان زن به خود اختصاص دادند. میانگین سن معلمان 22/34 سال (16/5=Sd) بود. بیشترین درصد به ترتیب مربوط به معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی (84=f، 60%)، کارشناسی ارشد (52=f، 1/37%) و کاردانی (4=f، 9/2%) است. از میان گویه¬های مربوط به شاخص توسعه ژیمناستیک؛ افزایش علم و آگاهی خانواده ها از رشته ورزشی ژیمناستیک (79/3=m، 89/0=sd)، از میان گویه های مربوط به آشنایی دانش آموزان با جهات و فضای حرکتی؛ آشنایی دانش آموزان با قابلیت حرکتی اعضای بدن (04/4=m، 71/0=sd)، از میان گویه¬های مربوط به شاخص کیفیت بخشی و غنی سازی درس تربیت بدنی؛ افزایش شادابی و نشاط دانش آموزان (79/3=m، 89/0=sd)، از میان گویه های مربوط به آمادگی جسمانی و حرکتی دانش آموزان؛ بهبود انعطاف پذیری (11/4=m، 88/0=sd)، از میان گویه های مربوط به شاخص یادگیری حرکات پایه و بنیادی توسط دانش آموزان؛ بهبود اجرای مهارت راه رفتن (13/4=m، 88/0=sd)، از میان گویه های مربوط به شاخص رشد و شکوفایی استعداد ورزشی دانش آموزان؛ ایجاد زمینه بروز استعدادهای ورزشی (78/3=m، 89/0=sd) و از میان گویه های مربوط به شاخص اجرای صحیح حرکات پایه ژیمناستیک توسط دانش آموزان؛ اجرای انواع غلت ها بیشترین میانگین (16/4=m، 87/0=sd) را به خود اختصاص دادند. آزمون t یک نمونه ای نشان داد که اجرای طرح ملی ژیمناست به شکل مطلوبی موجب "توسعه ورزش ژیمناستیک" و موجب "کیفیت بخشی و غنی سازی درس تربیت بدنی" شده است. نتایج آزمون دوجمله ای نیز نشان داد که اجرای طرح ملی ژیمناست به شکل مطلوبی موجب "افزایش آشنایی با جهات و فضای حرکتی دانش آموزان"، "توسعه عوامل آمادگی جسمانی و حرکتی دانش آموزان"، "توسعه یادگیری حرکات پایه و بنیادی دانش آموزان"، "بستر سازی جهت رشد و شکوفایی استعداد ورزشی دانش آموزان" و "بهبود اجرای حرکات ژیمناستیک توسط دانش آموزان" شده است.
    Abstract
    The purpose of this research was assessing the the amount of achievement of the objectives of Gymnastics national From the perspective of physical education teachers in primary school at Alborz province . the method of the study was descriptive – survey , and the sample of that were 140 government and non-government primary school physical education teachers of Alborz Province (a total of 230 person). Data were collected using a questionnaire. Validity was verified by 10 professor and and reliability was confirmed using Cronbach's alpha . The data were analyzed using the Friedman test, Kolmogorov-Smirnov one-sample t test and binomial test . The results showed that: 49/3 percent (f= 67) of the sample group were man and 50/7 percent (f = 69) of that were women. Average age of the teachers was 22/34 years (sd = 5/16). Most of the teachers have a Bachelor's degree(F = 84, 60%),MA (F = 52, 1/37%), Associate degree(4 = F, 9/2%). Among the items relating to students learning of motion space and direction , students learning of bodily function was (04/4 = M, 71/0 = percent), among the items on the index and enrichment of the quality of physical education course : Increasing the freshness and vitality of students was (79/3 = M, 89/0 = percent), Among the items of fitness and mobility of students: Improvement of flexibility was(11/4 = M, 88/0 = percent), Among the items related to the learning of basic and fundamental movement by students: Improving the skill of walking was (13/4 = M, 88/0 = percent), Among the items on the Prosperity Index students athletically talent, Creation of development for sport talents was (78/3 = M, 89/0 = percent) and Among the items on the proper implementation of basic gymnastic movements of students: Run tumbling (highest average) was(16/4 = M , sd=0/87 percent). One sample t-test showed that Implementation of the national gymnast plan in desired shape has caused "The development of gymnastics" and "Quality up teaching and enrichment of physical education". Binomial test results also showed that national gymnast plan in desired shape has caused "Increasing familiarity with the ways of the movement of students","Physical fitness and motor development of students', "The development of basic movements and basic learning of students', "Strengthening prosperity athletically talent of students" and "improvement of gymnastic movements of students".