عنوان پایان‌نامه

فراخوانی شخصیت های صوفی در شعر عبدالوهاب بیاتی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "فراخوانی شخصیت های صوفی در شعر عبدالوهاب بیاتی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات عرب
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4139;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68367
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    زهرا گنجعلی
    استاد راهنما
    ابوالحسن امین مقدسی

    آغاز عصر نهضت مصادف با تغییر رویکرد شعرای عرب نسبت به میراث است. شعرا دریافتند که برای اصالت و غنا بخشیدن به شعر خود، علاوه بر فراخوانی شخصیت‌های میراثبه عرصه‌ی شعر، می‌توانند در سطحی بالاتر و عمیق‌تر، در راستای تجربیات شعری معاصر خود از این موروث و دلالت‌های آن بهره گیرند. فرا‌خوانی شخصیت‌های موروث صوفی از منابع غنی و پرکاربردی است که در میان شعرای معاصر، بیاتی توجه ویژه‌ای به آن داشته است و در به‌کارگیری آن اهداف گوناگونی را دنبال می‌کند. او علاوه بر غنا بخشیدن به شعرش با پوشیدن نقاب حلاج دیدگاه‌های سیاسی ـ اجتماعی خود را بیان می‌کند و در پیشبرد اهداف انقلابی‌اش او را با خود همگام می‌سازد و یک شعر نقابین عالی ارائه می‌دهد. بیاتی با فراخوانی سهروردی موضع خود در برابر حاکم عصیانگر و نیز مشکلات شخصی خویش را بیان می‌کند. عطار با حضوری متفاوت از سایر متصوفه برای بیان تجارب ناب عارفانه‌ی شاعر به عرصه‌ی شعر بیاتی وارد می‌شود. بیاتی از پس نقاب ابن عربی اعتراضش به حضور استبداد و عدم آزادی کلام را بیان می‌کند. مولانا نیز با بیاتی یکی شده و شاعر از پس نقاب او مفاهیمی چون طغیان، استقلال و آزادی را بیان می‌کند. کلید واژه: عبد‌الوهاب بیاتی، نقاب، حلاج، سهروردی، عطار، ابن‌عربی، مولوی
    Abstract
    The renaissance coincided with Arab poets' approach towards heritage. Poets found out that they can enrich their poems not only by invitation of the heritage characters, but also by taking advantage of the heritage and its implications itself at a higher & deeper level along with their own current poem experiences. Sufi heritage characters' invitation is one of such rich & functional sources that has attracted current poets' attention to itself such as Al-bayati. He pays a special attention to Sufi heritage characters & follows various purposes by using them. He enriches his poem by wearing Hallaj mask, expresses his social-political views, follows him for improving his revolutionary goals & proposes an excellent disguised poem. Al-Bayati