عنوان پایان‌نامه

بررسی تاتیر متقابل سیستم حمل و نقل شهری بانظام کاربری زمین



    دانشجو در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاتیر متقابل سیستم حمل و نقل شهری بانظام کاربری زمین" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66445;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1899
    تاریخ دفاع
    ۲۲ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    کرامت اله زیاری

    دو مقوله "حمل ونقل " و کاربری زمین" که از عناصر یک سیستم شهری محسوب می شوند، همواره درارتباط با یکدیگر مطرح بوده اند و به عبارتی دو روی یک سکه اند زیرا کاربری زمین تولید کننده تقاضای سفر و دسترسی است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیرات متقابل سیستم حمل‌و نقل شهری و نظام کاربری زمین در تهران با در نظر گرفتن ارتباط متقابل بین دو سیستم کاربری زمین و حمل ونقل می¬باشد همچنین نمونه موردی: منطقه ? شهرداری تهران می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعه ای بوده و از نظر روش تحقیق این پژوهش، توصیفی‌ـ تحلیلی بوده و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده¬ و روایی آن به‌صورت صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ 80/0 به تأیید رسیده است. جهت بررسی دقیقتر و صحت سنجی نتایج، داده‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای excel, export choice, spss, arc gis و آزمون‏های آماری تجزیه و تحلیل شده¬اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که برنامه ریزی یکپارچه حمل و نقل و کاربری زمین موجب افزایش کارایی شبکه ارتباطی، کاهش ترافیک، کاهش حجم سفرهای درون شهری،کاهش طول سفرها، توزیع مناسب کاربری های شهری با رعایت سلسله مراتب معابر شهری، و نیز کمک به برنامه ریزی و طراحی توام شهر و شبکه ارتباطی را خواهد گردید. همچنین در بین نواحی سه گانه، ناحیه 2 از نظر تمامی شاخص¬ها و الگو¬های مورد بحث از بقیه نواحی وضعیت خوب و مناسبی داشته است. این نتیجه به دست آمد که ناحیه 2 می¬تواند به عنوان ناحیه پیشرو در انطباق با الگوی رشد هوشمند شهری، رشد فشرده و کاربری ترکیبی، پیاده¬محوری و حمل و نقل همگانی و دوچرخه سواری محسوب گردد و به این نتیجه کلی رسیدیم که حمل و نقل و کاربری زمین برهم دیگر تاثیر بسیار مهم و متقابلی دارند. واژه های کلیدی: حمل ونقل، کاربری زمین، تاثیرمتقابل، برنامه ریزی یکپارچه، arc gis ، منطقه 8 تهران.
    Abstract
    The two categories of "user" and "land transport that the elements of a system are considered urban, always have been directed to bring together and have two words on a coin because travel demand is a manufacturer of ground and user access. The overall goal of this study was to investigate the impacts of urban transportation system and cross system of land use in Tehran, taking into consideration the mutual connection between two systems using ground transportation can be fitted as well as case study: Tehran municipality, region 8. The research development of functional purpose-and in terms of research methodology this research is descriptive-analytical study, data was collected using a questionnaire of its formal validity and reliability and it is OK to 0.80, respectively with cronbach's alpha is reached. To check the accuracy of poll results, refine the data by taking advantage of software spss, excel, export your choice, arc gis and statistical analysis have been fitted. The results of this research show that the integrated planning of land use and transportation have increased the efficiency of the communication network, reduce traffic, reduce the size of the inner-city trips, reducing the length of journeys, urban distribution user in compliance with the appropriate hierarchy of urban passages, as well as contributing to the planning and design of communication network of the notion of the city and was going to be. Also in the area of triple, 2 area all indicators and discuss patterns of rest areas and have good condition. This is the result that was obtained fitted 2 area as the leading area in conformity with the growth pattern of urban growth-intensive user and smart combinations, and implementation of public transport and cycling are considered and the overall result was that the user purchases an land transportation and other crucial impact and disruption to their corresponding. Key words: transportation, land use, integrated planning, arc gis, region 8 Tehran.