عنوان پایان‌نامه

رابطه بین عدالت سازمانی وفرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی مدارس شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین عدالت سازمانی وفرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی مدارس شهر تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1212;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70899
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳

    با توجه به هدف کلی پژوهش که بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی با فرسودگی شغلی دبیران تربیت بدنی مدارس تهران بود، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران تربیت بدنی مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 بودند که تعداد آن ها حدود 5 هزار نفر برآورد می شود. حجم نمونه در این پژوهش بر اساس جدول مورگان 385 نفر در نظر گرفته شد که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شده و درنهایت با احتساب افت تعداد برگشت پرسشنامه‌ها، حجم نمونه به میزان 363 نفر کاهش یافت. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و فرسودگی شغلی مسلاچ و جکسون (1981) استفاده شد. روایی صوری با بهره گیری از نظرات 10 نفر از اساتید و صاحب نظران کرد ‌که با انجام اصلاحات جزئی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی هر دو پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و مورد تایید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ ضریب همبستگی بین مولفه های عدالت سازمانی (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی) با فرسودگی شغلی منفی (459/0-) و معنی دار بود (001/0=P). نتایج تحلیل نشان دهنده معنادار بودن رگرسیون و ضریب B در معادله رگرسیون بود. بنابراین با توجه به نتایج، فرسودگی شغلی بیشتر تحت تاثیر عدالت رویه ای بود.
    Abstract
    The purpose of this research was to evalute the relationship between Organizational Justic and Job Burnout in Physical Education Teachers of Tehran. The methodolgy of research was descriptive – correlation. The population of research was all physical education teachers of Tehran (about 5000 teachers). Sampling method was classed-cluster, that was based on Morgan table selected 385 teachers randomly. However 363 questionnaires were compeleted. Data collection was done by Maslache & Jackson (1981) and Nihoof & Morman (1993) questionnaires conducted in terms of occupational burnout and organizational justice, respectively. To ensure the validity of the questionnaire the initial questionnaire gave to 10 Experts and to confirm the reliability of the questionnaire, it was distributed 30 questionnaires randomly selected and Tasted by SPSS statistical software and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The analysis of data was done by K-S test, Pearson’s correlation and multivariate regression tests. The results showed the negative and significant (p<0. 05) relation between occupational burnout and organizational justice and its dimensions (interactive justice, distributive justice and procedural justice). The analysis of regression showed the negative correlation between occupational burnout and organizational justice dimensions (-0. 459) and occupational burnout was more affected by procedural justice.