مدلسازی الگوهای سفرهای تفریحی برون مرزی گردشگران ایرانی با تاکید بر مقصد گردشگری (مطالعه موردی کشور ترکیه)
- رشته تحصیلی
- جغرافیا - برنامه ریزی توریسم
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64161;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1925
- تاریخ دفاع
- ۱۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- اکبر قنات باری
- استاد راهنما
- حسنعلی فرجی سبکبار
- چکیده
- این پژوهش با موضوع " مدلسازی الگوهای سفرهای تفریحی گردشگران برون مرزی ایرانی با تأکید بر مقصد گردشگری، برروی مسافرانی که با هدف تفریحی اقدام به مسافرت به مقصد ترکیه کرده بودند با استفاده از روش تحقیق اکتشافی انجام گردید. این تحیق در حالت کلی سه هدف اصلی را دنبال می کند که شامل: 1) شامل شناسایی الگوهای سفر که در 14 شاخص تقسیم بندی شده اند که شامل الگوی مدت اقامت در مقصد، نوع اقامتگاه انتخابی در مقصد، خدمات هتل انتخاب شده، خدمات بسته سفر انتخاب شده، نحوه هماهنگی و خرید بسته سفر، هزینه پرداخت شده برای خرید بسته سفر، الگوی هزینه کرد برای سرگرمی و خرید در مقصد، همرهان گردشگر در مسافرت، دلیل انتخاب بازه زمانی برای مسافرت به مقصد، الگوی زمانی تصمیم گیری برای سفر ، مراجع اثر گذار در تصمیم گیری برای مسافرت، و شناسایی تأثیرات نحوه تأثیرات خصوصیات فردی و انگیزشی بر این الگوها می باشد. 2). شناسایی و رتبه بندی عوامل اثر گذار در درک و شناسایی مقصد از طریق گردشگر با استفاده از مدل گارتنر و رابطه خصوصیات فردی با نحوه درک آشنایی با مقصد 3) رتبه بندی عوامل انگیزشی اولیه و سطح کلان در برانگیختن گردشگران برای مسافرت به مقصد، در این قسمت علاوه بر آن فرآیند عملکرد عوامل انگیزشی براساس مدل مفهومی برای گردشگران ایرانی نیز ارائه می گردد. جامعه آماری مورد نظر شامل گردشگران تفریحی می باشد لذا جهت بدست آمدن نتایج قابل اعتماد تر محدوده مکانی سواحل دریای مدیترانه و دریای اژه که هدف گردشگران ایرانی سفر کننده به اکثرا تفریحی می باشد انتخاب گردید. یافته های تحقیق نشان داد که 1)خصوصیات فردی بویژه سطح درآمد، گروه سنی، وضعیت تأهل و شغل تغییر معناداری را در الگوی های گردشگری ایجاد می کند.2) مهمترین عوامل تأثیر گذار در درک و شناسایی مقصد به ترتیب تجربه قبلی سفر به مقصد توسط خود گردشگر یا همراهان او، توصیه دوستان و آشنایان، اینترنت، پیشنهاد آژانس گردشگری، فیلم ، تبلیغات و در نهایت سفرنامه شناخته شد و مهم ترین عوامل تأثیر گذار در درک و شناسایی مقصد سطح درآمد، میزان تحصیلات، جنسیت و وضعیت تأهل شناخته شد.3) مهمترین عوامل انگیزشی اولیه (ابتدایی فرد) به ترتیب عوامل جسمی، احساسی، فرهنگی، موقعیت، شکوفایی شخصیت و عوامل شخصی می باشند که از این میان داشتن اوقات خوش و سرگرمی، استراحت کردن در مقصد، کسب آرامش اولیه و استفاده از ساحل، دریا، آفتاب به ترتیب مهم ترین شاخص های برانگیزنده گردشگران برای گذران تعطیلات خود در مقصد ترکیه می باشند. 4) عوامل اقتصادی، تکنولوؤیک، طبیعی موقعیتی، اجتماعی و سیاسی به ترتیب مهم ترین عوامل محیط (سطح) کلان در تقویت یا تضعیف اثر انگیزش اولیه (درونی فرد) شناخته شدند. 5) اثر عوامل جاذبه در مقصد بیشتر از عوامل دافعه در مبدأ می باشد. واژگان کلیدی: الگوی سفر، انگیزش، عوامل انگیزشی اولیه ، عوامل محیط کلان، مدلسازی معادلات ساختاری
- Abstract
- This study by subject of “Modeling Travel Patterns of Iranian Outbound Recreational Tourists with Emphasis on Tourism Destination (Case Study: Tourism Destination of Turkey) is performed by “exploratory method” on the travelers whom traveled to Turkey by the porpose of recreation. This paper pursues three main objectives in general that contains: 1) Identifying travelling patterns that conducted in 14 main subsets including: length of stay, pattern of selected accommodation, type of services selectd in accommodation” hotel concept”, travel package services, reservation taype, how to coordinate and purchase travel packae, desire for amount of money to spend in destination for ahopping and entertainment, travel companions, selecting a specific travel date, Pattern of of decision making time, effective person in decision making process, and how understanding and identifying the destination. 2) Identifying and ranking the influencing factors in understanding and identifying the destination by tourists according to Gartner model and the relationship between demgraphic characteristics. 3) Ranking the basic and macro motivational factors and their relation with demographic characteristics and design conceptual model for tourist’s motivation to travel to Turkey. The target sample was recreational tourist so the Turkish Riviera selected as Geographic limited area for this study, because most of Iranian travelers to here are recreational tourists. The results showed that: 1) demographic characteristics especially including income, age, marital status and occupation have a significant effect in the travel patterns. 2) The most influential factors in order to understand and identify the destination respectively including previous travel experience to destination, recommendation by friends and acquaintances, internet, recommendation by travel agency salesperson, films, advertisements and logbooks. 3) The most significant basic motivational factors sorted by importance including physical, emotional, cultural, status, self-development and personal factors and having fun and entertainment, resting, achieving internal peace, and using beach, sea and sun were known as the most significant indexes of basic motivation for traveling to Turkish Riviera. 4) Economical, technological, natural & positional, social and political factors were identified as the most significant macro factors that supports or attenuate the effect of basic motivations. 5) Pull factors in destination in comparison with push factors in origin have greater role in motivating Iranian travelers to visit the destination. Keywords: travel pattern, motivation, basic motivation, macro factors, structural equation modeling.