عنوان پایاننامه
بررسی تحلیلی رسالت پیامبر اکرم (ص) درسه سال نخست بعثت بر اساس قرآن و روایات
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2262ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64587
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مجتبی محمدی انویق
- استاد راهنما
- ابوالفضل خوش منش
- چکیده
- سه سال نخست بعثت پیامبر اکرم از اهمیت خاصی در مباحث تاریخ اسلام و سیره پژوهی برخوردار است. مشهور این است که پیامبر اکرم در این سال ها تنها افرادی را که به آنان اطمینان کامل داشت به سوی اسلام فرامی خواند و از علنی کردن دعوت خود نزد سایرین خودداری می کرد. این قول که به دیدگاه دعوت مخفی شهرت یافته است به علت توجه نکردن به آیات قرآن کریم و به دلیل فهم نادرست از اوضاع و شرایط عصر نبوی از خلال گزارش های مبهم و گاه متعارض تاریخی به وجود آمده است. آیات قرآن کریم و دلایل متعدد تاریخی، روایی، و عقلی گویای این مهم هستند که دعوت پیامبر اسلام از همان ابتدای رسالت به صورت علنی و عمومی انجام می شده است. انگاره ی دیگری که در نتیجه ی تعارض دیدگاه دعوت مخفی با آیات قرآن کریم به وجود آمده است پدیده ی «فترت وحی» به معنای نازل نشدن آیات قرآن کریم در دوره ای از رسالت پیامبر اکرم در نخستین سال های بعثت است که آن نیز فاقد دلایل و مستندات لازم و متعارض با واقعیات جامعه ی عصر نبوی است. پژوهش حاضر با محوریت قرآن کریم به عنوان تنها منبع قطعی در مباحث سیره پژوهی و با تحلیل روایات و گزارشات تاریخی در کنار استدلال های عقلی انجام پذیرفته است.
- Abstract
- The early three years of Muhammad’s prophecy is an important era in the fields of Islamic History and Muhammad’s Biography (Al-S?rah al-Nabaw?yah). It is known that, during these years, Muhammad was calling and preaching just a certain and reliable group of people while refraining from revealing his mission to others. This opinion, known as “Secret Invitation of the Prophet”, has been generated out of neglecting the Quran and misunderstanding the circumstances of prophetic era through the ambiguous and sometimes conflicting historical traditions. The holy Quran and other traditional and historical documents together with the rational arguments suggest that the Prophet’s Call to Islam was thoroughly explicit and overt from the beginning of his appointment. Another speculation which has been created because of the conflicts between Quranic verses and the opinion of “Secret Invitation of the Prophet” is called “Fatrat al-Vahy” which tells us that the holy Quran had not revealed to the Prophet Muhammad for a period of time during the early years of his prophecy. The opinion of “Fatrat al-Vahy” does not have enough proofs and sufficient documents, and it lies actually in conflict with the realities of prophetic society in Mecca. This research has been fulfilled on the basis of the Quran _which is the only definitive source for studying the prophet’s biography_ along with considering other traditional and historical accounts and also intellectual reasoning.