عنوان پایان‌نامه

تدوین مدل شایستگی سفیروزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین مدل شایستگی سفیروزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64645
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    علی امینی
    استاد راهنما
    علی اصغر پورعزت

    این پژوهش به هدف یافتن شایستگی سفیر جمهوری اسلامی ایران و تهیه یک مدل شایستگی برای این شغل انجام شد. روش تحقیق کیفی و تحلیل مضمونی بود. جهت دستیابی به شایستگی‌ها از خبرگان مصاحبه به عمل آمد و نیز متون مصاحبه‌های خبرگان خارجی که در منابع معتبر منتشر شده بودند ترجمه شد و همچنین از بیانات مقام معظم رهبری در جمع سفرا و مدیران وزارت امورخارجه استفاده گردید. پس از جمع‌آوری متون و مطالعه هر یک از آنها با استفاده از نرم افزار کدگذاری اولیه انجام شد و بر اساس کدها مضامین اولیه به دست آمدند. در مرحله بعد مضامین مورد بازبینی قرار گرفتند و از تعدادشان کاسته شد. با به دست آمدن مضامین نهایی، هر کدام از مضامین در یکی از 9 دسته قرار گرفتند. 9 دسته به 5 دسته اصلی تقسیم بندی شدند و مدل نهایی تهیه و به صورت مصور ارائه شد. دسته‌های پنج گانه شایستگی‌های سفیر جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: شایستگی‌های عمومی، ارزشها، دانش، توانایی‌ها که شامل سه زیر مجموعه توانایی‌های ارتباطی، توانایی‌های مدیریتی و توانایی‌های ذهنی می‌باشد، خصوصیات شامل خصوصیات اخلاقی و خصوصیات شخصیتی.
    Abstract
    The aim of this reseach was finding the needed competencies for the job of diplomatic ambassador of the ministry of foreign affairs of the Islamic Republic of Iran and making a competency model for this job. The data needed to find the competencies was provided by interviews performed with experts, the texts of the interviews or articles written by former ambassadors of different countries about the job of an ambassador or good ambassador, and the texts of the speeches by the supreme leader of the Islamic Republic of Iran. After the data was gathered they were used in the process of thematic analysis. After getting familiar with the texts each one of them were coded, the coding was based on the definitions of competencies. The next phase was finding the themes in the initial codes, 61 themes were found then the themes were reviewed and reduced to 58 themes and the resulting themes were put in 9 general groups which were put in 5 different major sets. This 5 major sets are: general competencies, values, knowledge, abilities, and traits.