عنوان پایان‌نامه

مقایسه روشهای تخمین ماتریس مبدا - مقصد زیر شبکه و مطالعه موردی برای منطقه ۲۲ تهران بزرگ



    دانشجو در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه روشهای تخمین ماتریس مبدا - مقصد زیر شبکه و مطالعه موردی برای منطقه ۲۲ تهران بزرگ" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2204;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73363;کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2204;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73363
    تاریخ دفاع
    ۲۰ شهریور ۱۳۹۳

    در مهندسی حمل‌و‌نقل، شبکه‌ها تقریبا همواره در سطح همفزون یا بصورت زیرشبکه مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرند. مسأله زیرشبکه اغلب در مسائل تخصیص ترافیک جهت کوچک‌سازی اندازه شبکه و متعاقبا کاهش زمان تحلیل استفاده می‌گردد. اهمیت این موضوع در طراحی شبکه و خصوصا جاهایی نمود می‌یابد که حل چندین‌باره یک مسأله تعادل بعنوان مسأله‌ای کوچکتر جهت حل مسأله‌ای بزرگتر مورد نیاز می‌باشد. در مسأله تحلیل زیرشبکه‌ها، ماتریس تقاضای سفر جفت‌های مبدأ-مقصد تنها با تولید و توزیع سفر بدست نمی‌آید، بلکه بدلیل وجود جریان‌های داخل به خارج، خارج به داخل و خارج به خارج زیرشبکه، تابعی از انتخاب مسیر و انتقال ترافیک نیز می‌باشد. این نتیجه ماهیت متغیر ماتریس مبدأ-مقصد زیرشبکه را به تصویر می‌کشد. در این پایان‌نامه مدلی جهت برآورد ماتریس تقاضای الاستیک تشریح می‌شود. برای هر جفت مبدأ-مقصد یک تابع بجای عدد ثابت تقاضا وجود دارد که آثار انتخاب مسیر و انتقال ترافیک تحت تغییرات مختلف زیرشبکه را جذب خواهد کرد. مدل انتخابی اولیه مدل "حداکثر آنتروپی، حداقل مربعات" بوده است که بدلیل قابلیت اعتماد صد در صد به جریان در کمان‌ها، به مدل "حداقل مربعات" کاهش یافته است. تابع تقاضای هر زوج مبدأ-مقصد با استفاده از اطلاعات حاصل از اعمال تغییرات بر زیرشبکه کالیبره شده است. نتایج عددی برای شبکه آزمایشی و نیز شبکه واقعی، برتری و دقت بیشتر ماتریس تقاضای الاستیک را به نسبت ماتریس تقاضا ثابت نشان می‌دهد.
    Abstract
    In the transportation field, one almost always evaluates and analyzes network flows at an abstracted or subnetwork level. Subnetwork analysis is often used in traffic assignment problems to reduce the size of the network being analyzed, with a corresponding decrease in computation time. This is particularly important in network design, in which many equilibrium runs must be solved as a subproblem to a master optimization program. In transportation subnetwork–supernetwork analysis, it is well known that the origin–destination (O–D) flow table of a subnetwork is not only determined by trip generation and distribution, but also a result from traffic routing and diversion, due to the existence of internal–external, external–internal and external–external flows. This result indicates the variable nature of subnetwork O–D flows. This thesis discusses an elastic O–D flow table estimation problem for subnetwork analysis. The underlying assumption is that each cell of the subnetwork O–D flow table contains an elastic demand function rather than a fixed demand rate and the demand function can capture all traffic diversion effect under various network changes. We propose a combined maximum entropy-least squares estimator that because of complete reliability to the link flows, it is reduced to an only least squares one and our goal is to choose the best approach and estimate the parameters of model. Numerical results show that an elastic O–D flow table, when used as input for subnetwork flow evaluations, reflects network flow changes significantly better than its fixed counterpart.