عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی علائم فرودگاه بین المللی امام خمینی و فرودگاه بین المللی آلمان



    دانشجو در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی علائم فرودگاه بین المللی امام خمینی و فرودگاه بین المللی آلمان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64650
    تاریخ دفاع
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳

    ‌امروزه تغییرات گستردهای در جهاندر زمینههای هنری رخ داده است و تمامی اصول هنری از جمله گرافیک محیطی را به چالش کشیده است. در این میان نشانه سازی که از مهمترین دستاوردهای هنر مدرن به شمارمیرود، با مفاهیمی جدید سر بر میآورد.این رویکرد که بر نقش مخاطب تاکید دارد، نگاه جدیدی را در ارتباطات بصری مطرح میکند. در این حوزهبرخی از آثار فاقد اصول استاندارد هستند و با استفاده از قواعد گذشته خلق میشوند. استفاده از متریال، رنگ، پیکتوگرام، و ترکیب بندی های یکسان در همه ی کشور های دنیا باعث ایجاد یکنواختی شده و قوانین طراحی را زیر پا می گذارد.بهکارگیری مفاهیم درست و خ?صهشده و استفاده از روشهای ساده و خالی از پیچیدگی معمول جزء اصول مهم طراحی گرافیک محیطی محسوب میشوند. نادیده گرفتن مخاطب و همچنین جنبه ی زیبایی شناسی محیط لزوم این پژوهش را در حوزه گرافیک محیطی اثبات می کند. دراین میان، طراحی تابلوهای راهنما برای مکان ها عمومی مانند فرودگاه ها تامل برانگیزاست. با حضور فریبنده ترکیببندی و استفاده از موارد به شکلی هندسی و بسیار ساده میتوان به کیفیت ناب ترکیب بندی درست و هماهنگ دست یافتو در نتیجه هرگونه پیچیدگی و توهم بصری نفی می شود. بخشنخستاینپژوهشبهمطالعهتاریخچه علائم میپردازد. دربخشدوم،مباحثی نظیر انواع ساختارهای تابلوها،فضاهای قرارگیری و در نهایت ارتباط درست با مخاطبین ارائه می گردد. همچنیندر این پژوهش روشی اصولی و کارآمد در ترکیببندی به کار می رودکه شامل مجموعههای منظم و هماهنگ از تابلوهای راهنمای فرودگاه بین المللی امام خمینیاست و در آینده قابلیت بسط و توسعه را دارد. در بخش نتیجهگیری نیز با جمعبندی هریک از روشها به ارائه د?یل کارآمد بودن طراحی علائم راهنما برای مکان های عمومی مانند فرودگاه پرداخته میشود .
    Abstract
    Abstract Today, the world has wide variation changes in the art and challenged all art principles including graphic.During these changes, the sign-making which is one of the most important achievements of modern art will araise with new concepts.This approach focuses on the role of the audience nad provides a new look at visual communication. Some designshave no standard principles in this scopeand would be created using the previous rules. Using identical materials, color, pictograms and compositionsin all countries causes uniformity and ignoring the design rules. To apply the right and summarized concepts and using simple and non-complexity methods are parts of important principles of environmenal graphic designing. Ignoring audiences and aspect of environment aestethic increases necessity of this research in environmental graphic scope. Neverthless,design signs for public places such as airports is sobering. With enchanting composition and using simple geometric shapes, pure quality of accurate and harmonious composition can be achieved and rejects any compication and optical illusion. Primary part of this article will study the history of signs. In second part, presents topics such as types of board structure, exposure spaces, and finaly,good communication with audiences. Also in this research we will apply useful and normative method in composition including an extensible regular and match set of guide boards of Imam Khomeini International Airport. In decuction part, reasons of efficiency of designing guide signs for public places such as airportswill be discussed.