عنوان پایاننامه
بررسی و شرح دلایل نحوی و بلاغی و کلامی مواضع وقف لازم و وقف معانقه در قرآن کریم
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات عرب
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 3092،،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64641
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- ابوالفضل بهادری اصطهباناتی
- استاد راهنما
- محمدحسن فوادیان
- چکیده
- علم وقف و ابتداء یکی از مهمترین علومی است که برای فهم معنای آیات قرآن ضروری است و بدون آگاهی از آن، درک معنا و مفهوم حقیقی آیات ممکن نیست لذا از همان ابتدا دانشمندان علوم قرآنی به آن اهتمام داشته وکتابهای بسیاری درباره آن تالیف کرده اند و آن را به اقسامی تقسیم نموده اند از آن میان دو نوع وقف از اهمیت بسیاری برخوردار است و شناخت این دو برای کسانی که از قواعد نحوی و لغوی زبان عربی آگاهی چندانی ندارند بیشتر احساس می شود یکی از این دو، وقف لازم است که در مواضعی صورت می گیردکه وصل آنها به مابعدشان موجب توهم معنایی خلاف مراد می شود و دیگری وقف معانقه که در عباراتی است که آنچه در میانه کلام آمده می تواند به ماقبل یا مابعد متصل گردد . با تامل در تعاریف این دو نوع وقف در می یابیم که برای فهم معانی حقیقی آیات و مقصود واقعی خداوند گریزی از شناخت مواضع وقف لازم و وقف معانقه وجود ندارد . در این پژوهش به معرفی کامل مواضع این دو وقف پرداخته شده و جهت تحقق این مهم جنبه های نحوی و بلاغی و کلامی این مواضع مورد بررسی قرار گرفته است . کلید واژه: قرآن، وقف و ابتداء، انواع وقف، وقف لازم، وقف معانقه .
- Abstract
- The knowledge of stops and starts (al-waqfwa-l-ibtida) is among the essential prerequisites for understanding the meaning of the Quran. Without this knowledge, understanding the true meaning of the verses is not possible. Therefore, from the very beginning, Quranic scientists have made efforts in this regard by writing numerous books about it and dividing this knowledge into various categories. In this line, two types of stop are very important and identifying these two is felt most for those who have little knowledge of the syntactical and lexical rules of the Arabic language. One of the two forms is the Lazim stop which occurs where a liaison into the next linguistic unit causes a semantic illusion contrary to the intention of the text. The other form of stop is the Mo’aniqa stop which occurs where a linguistic unit in between can be linked to the preceding or the following unit. Reflecting on the definitions of these two types of stop, we realize that there is no escape from the knowledge of the positions of Lazim and Mo’aniqa stop in order to understand the true meaning of the verses and the real intention of God. This study provides a full introduction to the positions of these two forms of stop. To fulfill this objective, the syntactical, rhetorical and theological aspects of these positions are examined. Keywords: the Quran, stops and starts, types of stop, Lazim stop, Mo’aniqa stop.