عنوان پایان‌نامه

تاثیر مدیریت دانش بر نگرش نوآورانه بانک­ها (مطالعه موردی: بانک ملی شهر تهران)



    دانشجو در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر مدیریت دانش بر نگرش نوآورانه بانک­ها (مطالعه موردی: بانک ملی شهر تهران)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    کارآفرینی-فناوری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66446;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 598
    تاریخ دفاع
    ۳۱ تیر ۱۳۹۳

    امروزه محیط کسب و کارها به شدت رقابتی شده و سازمان برای بقا و کسب موفقیت در چنین محیطی نیاز به دانش دارند تا بتوانند خودشان را تثبیت نمایند. در این پژوهش محقق به بررسی تاثیر مدیریت دانش بر نگرش نوآورانه بانک ها پرداخته است. محقق با بکارگیری چرخه مدیریت دانش (اجتماعی سازی، برون سازی، ترکیب، درون سازی) برگرفته از مدل فرآیند ایجاد دانش نوناکا و تاکوچی (‎1994) به سنجش تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم مدیریت دانش بر نگرش نوآورانه در بانک ها پرداخته است. در ضمن اینکه در این تاثیر سنجی برای سنجش تاثیرات غیر مستقیم از متغیر ظرفیت جذب (کوهن و لوینتال،‎1990) محقق بهره برده است. پژوهش حاضر به روش کمی و توصیفی همبستگی (علی) انجام گرفته و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده های تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کارشناسان و مدیران بخش ستادی بانک ملی شهر تهران بوده است که از طریق بکارگیری روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در مجموع با توجه به نیاز پژوهش ‎158 پرسشنامه از جامعه آماری جمع آوری شد. روایی پرسشنامه از طریق بکارگیری نظرات اساتید دانشگاهی و کارشناسان بانکی اعمال گردید و برای پایابی تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و با توجه به اینکه آلفای کرونباخ پرسشنامه بزرگتر از ‎0.7 بود نشان دهنده این امر بود که پرسشنامه از پایابی لازمه برخوردار است. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی اطلاعات و آزمون فرضیه ها از طریق رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS20 نتایج این پژوهش نشان می داد که مدیریت دانش بر نگرش نوآورانه بانک ها دارای تاثیرات مثبت و معنی دار است در ضمن اینکه تاثیر غیر مستقیم مدیریت دانش بر نگرش نوآورانه از طریق ظرفیت جذب مثبت و معنی دار است و نسبت به تاثیر مستقیم تاثیر غیر مستقیم برجسته تر است. واژگان کلیدی: مدیریت دانش، ظرفیت جذب، نگرش نوآورانه، بانک ملی
    Abstract
    Today, business environment is highly competitive and organizations need knowledge for their survival and gain success this kind of environment to establish their own. In this study, researchers examined the effect of knowledge on banks innovativeness. Researcher, through knowledge management process (Socialization, Externalization, Combination and Internalization) base of Nonaka and Takeuchi model (1994) assess the direct and indirect effects, knowledge management on innovativeness in banks. By the way, for assessing indirect effects, we consider absorptive capacity variable (Cohen & Levinthal, 1990). The research has done in Quantitative way and descriptive correlational way and for collecting data we used questionnaire survey. In the research, population consists of experts and managers of Melli Bank staff part in Tehran city that through Stratified random sampling technique, the overall gathered 158 questionnaires according to the needs of research. Validity of questionnaire imposed through the application of university professors and bank experts and Reliability of questionnaire calculate through Cronbach's alpha, as regards Cronbach's alpha is more then 0.7, Reliability of questionnaire is enough. After distributing and calculating questionnaires and Evaluating information and hypotheses through multiple linear regressions by using SPSS20, results of research show us that knowledge management has positive effect on innovativeness in banks. By the way, indirect effect of knowledge management on innovativeness through absorptive capacity is positive and more outstanding. Kay words: knowledge management, innovativeness, absorptive capacity, Melli bank