عنوان پایان‌نامه

رادیکالیسم در فلسفه سیاسی ویلیام گادوین (۱۷۵۶-۱۸۳۶)



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رادیکالیسم در فلسفه سیاسی ویلیام گادوین (۱۷۵۶-۱۸۳۶)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات بریتانیا
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: GBR33 72 1393;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65387
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۳

    مقاله¬ی پیش رو کوششی است برای درک رادیکالیسم در فلسفه¬ی سیاسی ویلیلم گادوین و پیوند آن با اندیشه¬ی آنارشیسم. گرچه ویلیلم گادوین نویسنده¬ای پرکار بود، اما فلسفه¬ی سیاسی او عمدتا در رساله¬ی مهم او پژوهشی درباب عدالت سیاسی و تأثیر آن در نیکویی و شادمانی در 1793نمود یافته است. گادوین در این کتاب دو جلدی به موضوعاتی گسترده پرداخته و تلاش کرده فلسفه¬ای رادیکال را تدوین کند، نظریاتی که بعدا آنارشیسم نام گرفت. گادوین در واقع نخستین متفکر دوران مدرن است که با رویکردی نظاممند دولت و دیگر نهادهای قدرت را هدف انتقاد خود قرار می¬دهد و آنها را مانع خردگرایی، پیشرفت انسان، و استقلال فردی می¬داند و نتیجه می¬گیرد که آنها باید ملغی شوند. از این رو، به منظور فهم رادیکالیسم گادوین، تحقیق پیش رو حوزه¬ی بررسی خود را به سه پدیده¬ی دولت، مالکیت، و قانون در دیدگاه او محدود کرده است و برای این کار از الگوی پیشنهادی تاماس اسپرگنس برای فهم نظریه¬ی سیاسی، به عنوان چهارچوب مفهومی، استفاده خواهد کرد. این مدل که از چهار مرحله¬ی توصیف معضل سیاسی، ریشه یابی مشکل، بازسازی نظام سیاسی، و پیشنهاد و تجویز تشکیل شده نقشه¬ی راهی برای رسیدن به پاسخ پرسش¬های طرح شده خواهد بود. بنابراین، این پژوهش ابتدا به برداشت گادوین از بحران و نابسامانی سیاسی می¬پردازد، سپس رویکرد او در بازشناسی خاستگاه بحران را معرفی می¬کند، آنگاه، نشان می¬دهد او چه تصویری از نظام مطلوب در اندیشه¬ی خود بازسازی کرده، و در پایان از طریق بررسی دیدگاه¬های هنجارگذار گادوین درباره¬ی دولت، مالکیت، و قانون، به مثابه عناصر رادیکال در فلسفه¬ی سیاسی او، به پرسش¬های طرح شده در تحقیق پاسخ خواهد داد. واژگان کلیدی: ویلیام گادوین، رادیکالیسم، آنارشیسم، دولت، مالکیت، قانون
    Abstract
    This study is an attempt to investigate radicalism in William Godwin’s political philosophy and tries to indicate how his radical ideas correspond with anarchist thoughts. Although Godwin was a prolific writer in various areas, his political philosophy is presented in his seminal treatise Enquiry Concerning Political Justice and its Influence on Morals and Happiness which was first published in 1793. In this two volume book, Godwin dealt with a number of issues to develop a radical theory which later was known as anarchism. In fact, Godwin was the first thinker who systematically argued that government and the institutions of power would hinder rationality, human progress, and individual’s autonomy and therefore should be abolished. To conduct this research and find out Godwin’s radicalism, this study limits its investigation to certain areas including Godwin’s ideas, judgments, and views on such institutions as ‘government’, ‘property’, and ‘law.’ In order to explore the radical elements in Godwin’s political philosophy, this thesis, as a case study, adopts a qualitative approach with the help of a conceptual framework provided by Thomas Spragens for understanding political theories. Spragens model consists of four steps in figuring out a political philosophy: 1.description of the problem, 2. diagnosis of the problem, 3. reconstruction of the polis, 4. prescription. In accordance with this model, this thesis tries to reveal what disorder in the body politic is perceived by Godwin, then looks for how Godwin diagnoses the origin of this problem, next sees how Godwin visualizes the right order based on his diagnosis, and finally exposes what prescriptive values Godwin introduces in place of the current constructs. In fact, as the study addresses the fourth step, the answers to the questions regarding Godwin’s opinions about government, property, and law will be provided. In doing so, Godwin’s radicalism can be regarded as a major paradigm in British political philosophy next to Hobbes’s absolutism, Locke’s liberalism, and Burke’s conservatism. Key Words: William Godwin, radicalism, anarchism, government, property, law