عنوان پایاننامه
بکارگیری روشهای تصمیم گیری چندمعیاره برای انتخاب نوع قرارداد پروژه (مطالعه موردی : متروی تهران)
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع- صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 182;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64068
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سعیده فردوسی
- استاد راهنما
- محمد مهدی نصیری خونساری
- چکیده
- پروژههای ساخت مترو، معمولاً بر اساس روشهای مشخصی که از آنها تحت عنوان «روشهای تحویل/ انجام پروژه» نام برده میشود، اجرا میشوند مهمترین این روشها عبارتند از روشهای خود اجرا، روش متداول (یا سه عاملی)، روش طراحی/ ساخت، روش مدیریت ساخت. نکته حائز اهمیت این است که برای هر پروژه خاص با مشخصات منحصر به فرد، یکی از این روشها از بقیه مناسبتر خواهد بود و با توجه به زیرزمینی بودن پروژههای مترو و عدم شناسایی کامل ریسکهای موجود نظیر سطح آب زیرزمینی، نوع خاک، قنوات موجود، معضلات ترافیکی در حین اجرا، استملاک و تأمین برخی از تجهیزات که نیاز به واردات و تعامل با دیگر سازندگان خارجی دارد (با وجود برخی تحریمهای بینالمللی) لازم است روش مناسبی که در برگیرنده انتظارات کارفرمایان، پیمانکاران و مشاورین باشد انتخاب گردد. در این تحقیق برای تعیین اهمیتهای نسبی روشهای فوق از روش دلفی (نظر خبرگان) بر اساس تکنیک مقایسات زوجی استفاده شده است. ابتدا 9 معیار اساسی از دیدگاه پیمانکاران، کارفرما و مشاورین با نظرسنجی، رایزنی و مطالعه برخی از اسناد پروژههای مترو در کشور که در روش اجرای بهینه پروژه و انعقاد قراردادهای فی مابین بیشترین تأثیر را دارد استخراج گردید که این معیارها شامل : معیارهای کاهش هزینه، افزایش کیفیت اجرا، کاهش زمان، رعایت نظرات کارفرما، انتقال دانش کار به کارفرما، باز بودن دست کارفرما در تغییر طرح، کاهش تأخیر حین اجرا، انتقال ریسک به پیمانکار، کاهش دعاوی میباشند. در نهایت به کمک فرایند تحلیل سلسله مراتبی، مقایسات زوجی انجام گرفت و با توجه به شرایط کشور و وضعیت عمومی پروژههای زیرزمینی (مترو)، روش طراحی/ساخت/تأمین به عنوان مناسبترین روش انتخاب گردید؛ لذا از آنجا که هر روشی نمیتواند به طور مطلق ارجحترین گزینه باشد و روشها دارای برخی مشکلات اجرایی بوده، در این تحقیق، روش طراحی/ ساخت به طور موردی در سه پروژه بزرگ متروی کشور مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت تا بر اساس معضلات به وجود آمده در این پروژهها راهکارهای مناسب و اجرایی برای استفاده مناسب از روش طراحی/ساخت تبیین و اتخاذ گردد.
- Abstract
- Metro construction projects are usually executed based on certain methods, which are called “Project Delivery/Implementation Methods”. The major methods include auto executive methods, conventional (trifunctional) method, design/construction method, construction management method and design/construction/finance/exploitation (EPC) methods. For a specific project with unique features, the important point is that one of the methods will be more appropriate than the rest. Since Metro projects are executed underground and existing risks - such as level of underground water, soil type, aqueducts, traffic problems during execution, acquisition of property - may not be recognized completely, Some equipment needs to be imported and coordinated with other foreign manufacturers (regarding some international sanctions). Therefore, it is necessary to choose a method encompassing expectations of employers, contractors and consultants. To determine the relative importance of the above methods here, the Delphi method (experts’ opinion) was used based on the paired comparisons technique. Firstly, nine basic criteria were extracted from the perspective of contractors, employers and consultants through surveys, consultations and study of some documents of metro projects in the country with most effects on the optimized implementation method of a project and conclusion of the contracts. The criteria include cost reduction, execution quality improvement, time reduction, observance of employer’s opinions, knowledge transfer to employer, freedom of an employer to modify a plan, delay reduction during execution, risks transference to a contractor, and reduction of claims. Finally, the paired comparisons were made using the analytic hierarchy process and EPC was selected as the best method with respect to the country’s conditions and overall conditions of the underground projects (metro). As each method cannot be considered as the most preferred method in an absolute manner and they have some operational problems, EPC method was studied and compared in the country’s three big metro projects to explain and adopt the suitable and operational approaches for appropriate use of EPC method based on the problems raised in the projects.