عنوان پایاننامه
ارزیابی تطبیقی الگوهای ارائه خدمات دهیاری ، مدل تعاونی (اشتراکی )مدل نقطه ای مطالعه موردی : روستاهای بخش مرکزی شهرستان لامرد (فارس)
- رشته تحصیلی
- جغرافیاو برنامه ریزی روستائی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65219;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1935
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- بهرام هاجری
- استاد راهنما
- علیرضا دربان استانه
- چکیده
- دهیاریها یکی از نهادهای جدید در توسعه روستایی است که در دهه اخیرجهت اداره و مدیریت توسعه روستایی ایجاد شده است. رویکرد غالب ارائه خدمات در بدو تشکیل این نهاد الگوی نقطهای بود اما به تدریج طی 5 سال اخیر به دلیل جمعیت کم نواحی روستا و تعداد اندک متقاضیان خدمات محلی و به تبع آن کاهش صرفههای ناشی از مقیاس،الگوی خدماترسانی به صورت اشتراکی (تعاونی) گسترش یافته است. بر همین اساس تحقیق حاضر بر آن است تا به ارزیابی تطبیقی الگوهای ارائه خدمات مدیریت محلی در قالب دو مدل تعاونی و مدل نقطهای بپردازد. جامعه آماری تحقیق متشکل از سه گروه: روستاهای بخش مرکزی شهرستانهای ابرکوه ( مدل تعاونی ) و بخش مرکزی شهرستان لامرد ( مدل نقطهای )، دهیاران این بخش ها و مدیرعامل تعاونی می باشد. روستاهای بخش مرکزی به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده و در هر شهرستان 130 و در مجموع 260 پرسشنامه توزیع شد. همچنین دهیاران این بخش ها نیز به صورت تصادفی انتخاب شده و در هر شهرستان 12 دهیار و در مجموع 24 پرسشنامه تکمیل گردید. برای تحلیل دادهها ازنرم افزار SPSS و آزمونهای T تک نمونهای وT مستقل و کای اسکوئر تک نمونه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد میانگین رضایتمندی روستاییان در شهرستان ابرکوه در ابعاد فیزیکی، همدلی، پاسخگویی، پایایی و اعتماد برابر86 .160و در شهرستان لامرد برابر 80 .143 میباشد، این امر نشان می دهد که رضایتمندی روستاییان شهرستان ابرکوه بیش از لامرد می باشد. نتایج پرسشنامه دهیاران نیز نشان میدهد که در ابعاد انجام بهتر وظایف در قالب تعاونی و مزایای خدمات رسانی اشتراکی بین نظرات دهیاران دو شهرستان تفاوت معناداری وجود ندارد و دهیاران هر دو شهرستان موافق با الگوی ارائه خدمات به صورت تعاونی میباشند. در بعد موانع تشکیل و فعالیت موفق تعاونیها میان نظرات دهیاران تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که الگوی تعاونی (شهرستان ابرکوه) در مقایسه با الگوی نقطهای (شهرستان لامرد) خدمات تخصصی تری ارائه میکند و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
- Abstract
- Rural municipalities are among the new institutions in rural development which have been initiated in the last decade by the Office of Management and Rural Development. The dominant approach to service delivery at the beginning of the formation of this entity was the dot model but it gradually shifted to thecooperative/shared model over the last 5 years due to the low population of rural areas, the small number of applicants for local services, and consequently a reduction in the economies of scale. Accordingly, the present study conducts a comparative assessment of local management service delivery in the form of two models/: the point and the cooperative models. The statistical population of the study consisted of three groups: villages of central Abarkooh City, Yazd Province (cooperative model), villages of central Lamerd City, Fars Province (dot model),and the municipality officials of these sectors and the chief executive officer of the cooperative. Villages of central parts are selected through stratified random sampling. 130 questionnaires are administered in each city which makes up a total of 260 questionnaires. Also, the municipality officials of these areas are selected randomly. 12 municipality officials are selected from each city and 24 questionnaires are completed all in all. Data were analyzed by the SPSS software using one sample T-test, independent T-test, and chi-squared tests. The results show that the mean satisfaction of villagers in the city of Abarkooh and Lamerd, in physical dimensions, empathy, responsiveness, reliability and trust, is equal to 160.86 and 143.80, respectively. This suggests that the satisfaction of villagers of Abarkooh is higher than that of villagers of Lamerd. The results of questionnaires completed by municipality officials also show that there is no significant difference between the views of municipality officials of the two cities concerning the dimension of better task performance in the form of cooperation and the