عنوان پایان‌نامه

ارزیابی نقش مدیریت شهری در تغییرات کالبدی اطراف ایستگاه متروی صادقیه با رویکردTOD



    دانشجو در تاریخ ۰۲ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی نقش مدیریت شهری در تغییرات کالبدی اطراف ایستگاه متروی صادقیه با رویکردTOD" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت شهری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68540
    تاریخ دفاع
    ۰۲ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    مریم مؤمنی
    استاد راهنما
    فرشاد نوریان

    پژوهش حاضر که در دسته¬ی پژوهش¬های ارزیابی قرار می¬گیرد و به روش موردکاوی انجام شده¬است، به ارزیابی نقش مدیریت شهری در تغییرات کالبدی صورت گرفته دراطراف ایستگاه متروی صادقیه با رویکرد توسعه حمل¬ونقل عمومی محور(TOD) می¬پردازد. توسعه¬ی مذکور با هدف کاهش وابستگی به خودروی شخصی و پایداری محیطی از حمل¬ونقل عمومی و قابلیت¬های آن به عنوان ابزار اصلی جهت نیل به اهدافش استفاده می¬نماید، اما این اهداف زمانی می¬توانند تحقق یابند که مدیریت شهری بعنوان اصلی¬ترین نهاد شهری به وظایف خود در تمامی ابعاد توسعه بدرستی عمل کند. در این پژوهش، با بررسی متون و تجارب جهانی مرتبط، پنج معیار(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی و محیطی/کالبدی) و جمعاً دوازده زیرمعیار به منظور انجام ارزیابی موردنظر به روش تحلیل سلسله¬مراتبی(AHP) استخراج گردید. پس از تعیین ضرایب اهمیت معیارها و زیرمعیارها که به روش قضاوت گروهی انجام شد، به تعیین امتیاز هر زیرمعیار در محدوده¬ی مورد مطالعه، یعنی محله¬ی فردوس واقع در ناحیه 5 منطقه 5 شهرداری تهران و در مجاورت ایستگاه متروی صادقیه، اقدام گردید. نتایج ارزیابی نشان می¬دهد که معیار اقتصادی گرچه از بیشترین اهمیت در میان معیارها برخوردار است اما کمترین امتیاز را بخود اختصاص داده¬است و بیشترین اختلاف را از وضعیت ایده¬آل دارا است. بعبارت دیگر، ازمیان پنج زمینه¬ی فعالیت مدیریت شهری، این بعد، بیش از سایرین نیازمند توجه و برنامه¬ریزی دقیق است و در اولویت اول قراردارد. بعلاوه، موفق¬ترین زیرمعیار، تعداد مسافرین روزانه¬ی ایستگاه است که در حدایده¬آل قرار دارد. مطالعات صورت گرفته در پژوهش نشان می¬دهند که مدیریت شهری تهران، از مترو تنها به عنوان ابزاری جهت تسهیل رفت-وآمد شهروندان استفاده کرده¬است، نه عاملی برای تحقق توسعه پایدار شهری. درپایان، پس از ارائه¬ی یافته¬های پژوهش، با تدوین چشم¬انداز و اهداف، به ارائه¬ی راهکارهای مدیریتی براساس پنج معیارارزیابی و نیز وظایف پنج¬گانه¬ی مدیریت جهت نزدیک کردن زیرمعیارهای ارزیابی به حالت ایده¬آل صورت گرفت و براساس میزان اختلاف معیارها از وضعیت ایده¬آل و نیز اهمیت وظایف برنامه¬ریزی به اولویت¬بندی راهکارها پرداخته¬شد که راهکارهای اقتصادی درحوزه¬ی برنامه-ریزی، بیشترین اولویت را پیداکردند. هم چنین، دستورالعملی مدیریتی، که هسته¬ی آن، پیشنهاد واحد مدیریت تغییرات کالبدی در پروژه¬های متروی شهری تهران بعنوان زیرمجموعه معاونت معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران است، جهت فراهم آوردن بستر سازمانی-نهادی برای اجرای راهکارهای فوق، تهیه و ارائه شد