ارزیابی نقش مدیریت شهری در تغییرات کالبدی اطراف ایستگاه متروی صادقیه با رویکردTOD
- رشته تحصیلی
- مدیریت شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68540
- تاریخ دفاع
- ۰۲ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مریم مؤمنی
- استاد راهنما
- فرشاد نوریان
- چکیده
- پژوهش حاضر که در دسته¬ی پژوهش¬های ارزیابی قرار می¬گیرد و به روش موردکاوی انجام شده¬است، به ارزیابی نقش مدیریت شهری در تغییرات کالبدی صورت گرفته دراطراف ایستگاه متروی صادقیه با رویکرد توسعه حمل¬ونقل عمومی محور(TOD) می¬پردازد. توسعه¬ی مذکور با هدف کاهش وابستگی به خودروی شخصی و پایداری محیطی از حمل¬ونقل عمومی و قابلیت¬های آن به عنوان ابزار اصلی جهت نیل به اهدافش استفاده می¬نماید، اما این اهداف زمانی می¬توانند تحقق یابند که مدیریت شهری بعنوان اصلی¬ترین نهاد شهری به وظایف خود در تمامی ابعاد توسعه بدرستی عمل کند. در این پژوهش، با بررسی متون و تجارب جهانی مرتبط، پنج معیار(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی و محیطی/کالبدی) و جمعاً دوازده زیرمعیار به منظور انجام ارزیابی موردنظر به روش تحلیل سلسله¬مراتبی(AHP) استخراج گردید. پس از تعیین ضرایب اهمیت معیارها و زیرمعیارها که به روش قضاوت گروهی انجام شد، به تعیین امتیاز هر زیرمعیار در محدوده¬ی مورد مطالعه، یعنی محله¬ی فردوس واقع در ناحیه 5 منطقه 5 شهرداری تهران و در مجاورت ایستگاه متروی صادقیه، اقدام گردید. نتایج ارزیابی نشان می¬دهد که معیار اقتصادی گرچه از بیشترین اهمیت در میان معیارها برخوردار است اما کمترین امتیاز را بخود اختصاص داده¬است و بیشترین اختلاف را از وضعیت ایده¬آل دارا است. بعبارت دیگر، ازمیان پنج زمینه¬ی فعالیت مدیریت شهری، این بعد، بیش از سایرین نیازمند توجه و برنامه¬ریزی دقیق است و در اولویت اول قراردارد. بعلاوه، موفق¬ترین زیرمعیار، تعداد مسافرین روزانه¬ی ایستگاه است که در حدایده¬آل قرار دارد. مطالعات صورت گرفته در پژوهش نشان می¬دهند که مدیریت شهری تهران، از مترو تنها به عنوان ابزاری جهت تسهیل رفت-وآمد شهروندان استفاده کرده¬است، نه عاملی برای تحقق توسعه پایدار شهری. درپایان، پس از ارائه¬ی یافته¬های پژوهش، با تدوین چشم¬انداز و اهداف، به ارائه¬ی راهکارهای مدیریتی براساس پنج معیارارزیابی و نیز وظایف پنج¬گانه¬ی مدیریت جهت نزدیک کردن زیرمعیارهای ارزیابی به حالت ایده¬آل صورت گرفت و براساس میزان اختلاف معیارها از وضعیت ایده¬آل و نیز اهمیت وظایف برنامه¬ریزی به اولویت¬بندی راهکارها پرداخته¬شد که راهکارهای اقتصادی درحوزه¬ی برنامه-ریزی، بیشترین اولویت را پیداکردند. هم چنین، دستورالعملی مدیریتی، که هسته¬ی آن، پیشنهاد واحد مدیریت تغییرات کالبدی در پروژه¬های متروی شهری تهران بعنوان زیرمجموعه معاونت معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران است، جهت فراهم آوردن بستر سازمانی-نهادی برای اجرای راهکارهای فوق، تهیه و ارائه شد