عنوان پایاننامه
رابطه بین فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی ایرانی و خودکارآمدی، دانش تدریس و مقاومت آنها
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1758;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64857
- تاریخ دفاع
- ۰۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- زهرا علیشاهی
- استاد راهنما
- شیوا کیوان پناه مارالانی
- چکیده
- چکیده هدف این تحقیق، پژوهش درباره رابطه بین حس فرسودگی شغلی معلمان از یک سو و حس خودکارآمدی، دانش تدریس و حس مقاومت آنها از سوی دیگر است. به همین منظور، مدرسین زبان انگلیسی که ایرانی تبار بودند در این تحقیق شرکت کردند. تمامی شرکت کنندگان به صورت اختیاری پرسشنامه های فرسوگی شغلی، خود کارآمدی معلم، مقاومت معلم و دانش تدریس معلم را پاسخ دادند. تحلیل داده¬ها نشانگر رابطه منفی و معنا داری میان تحلیل رفتگی شغلی و سه متغیر خودکارآمدی معلم، دانش تدریس معلم و حس مقاومت معلم بود. نتیجه آزمون رگرسیون نشان داد دانش تدریس و حس مقاومت معلم می توانند به صورت معنا داری فرسودگی شغلی معلم را پیش بینی کنند. با این حال حس خودکارآمدی معلم در این مدل قدرت پیش بینی معنا داری نداشت. بر اساس نتایج حاصل از MANOVA سطح خود کارآمدی نیز شاخص معناداری در دسته بندی سه خرده مقیاس فرسودگی شغلی بود. نتایج این تحقیق می تواند برای معلمین، محققین و سازمان ها کاربرد داشته باشد.
- Abstract
- Abstract The aim of the present study was to investigate the relationship between teacher sense of burnout on one hand, and teacher self efficacy, pedagogical knowledgebase, and sense of resilience on the other hand. To this end, 117 Iranian ELT teachers were selected to participate in this study. All participants have voluntarily filled out a battery of questionnaires including Demographic data, teacher burnout questionnaire, teacher self efficacy scale, teacher resilience questionnaire, and teacher pedagogical knowledge base questionnaire. The questionnaires were distributed cross-sectionally among teachers. The analysis of the results of the study revealed that there was a significant and negative relationship between burnout and other independent variables (i.e. teacher self efficacy, teacher pedagogical knowledgebase, and teacher resilience). The results of the multiple regression also indicated that teacher pedagogical knowledge base, and teacher sense of resilience can predict a significant amount of variability in burnout. However, teacher self efficacy did not have a significant predictive value in this model. Based on the results obtained by MANOVA, a self efficacy level is also found to be a significant index in classifying the three components of teacher burnout (i.e. emotional exhaustion, personal accomplishment and depersonalization). The results of this study can have some implications for teachers, researchers and organizations