عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین مولفه های فرهنگی و رفتار مصرف مد میان مصرف کنندگان پوشاک در شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین مولفه های فرهنگی و رفتار مصرف مد میان مصرف کنندگان پوشاک در شهر تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63894
    تاریخ دفاع
    ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    محمدرحیم اسفیدانی

    درک تفاوت¬در رفتار¬خرید لباس برای فعالان¬صنعت مد و تجارت بسیار مهم است. اطلاعات در مورد معیارهایی که مصرف کنندگان استفاده می کنند، چگونه آنها در مورد لباس و مد اطلاعات جمع آوری می¬کنند و تصویری که¬آنها در مورد لباس دارند، به افزایش فروش برای داد و ستد تجاری کمک می کند. افزایش درک درست از عوامل موثر بر رفتار مصرف¬کننده خصوصا عوامل فرهنگی در¬تدوین¬استراتژی بازاریابی،¬انتخاب بازار وتعیین¬آمیخته بازاریابی بسیارمهم و تعیین¬کننده است. در این تحقیق با استفاده از آزمون پیرسون و تحلیل رگرسیون ساده و سلسله مراتبی رابطه بین ابعاد متغیر مستقل (ارزش¬ها، قهرمانان، آداب و رسوم و نماد) و شاخص¬های متغیر وابسته ( رفتار جستجوی اطلاعات مد، رفتار خرید محصول مد و رفتار پذیرش محصول جدید مد) به لحاظ معناداری سنجیده شد و همچنین تأثیر متغیر ارتباطات بازاریابی به عنوان تعدیلگر در رابطه بین متغیر مستقل و متغیر وابسته بررسی گردید. این پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نظر روش جمع¬آوری اطلاعات توصیفی پیماشی است. برای جمع¬آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد و تعداد 387 پرسشنامه در مجتمع های خرید که به روش نمونه گیری مرحله ای انتخاب شده بودند توزیع و جمع آوری گردید. نتایج مبتنی بر معناداری رابطه بین ابعاد متغیر مستقل و شاخص¬های متغیر وابسته بود و در رابطه با متغیر تعدیلگر رابطه معناداری مشاهده نگردید. نتایج تحقیق نشان داد که قهرمانان با رفتار پذیرش محصول جدید مد رابطه معناداری داشته و بیشترین سهم در توضیح این شاخص را دارد. از سوی دیگر مجردان در قیاس با متأهلین تمایل بیشتری به پذیرش محصول جدید مد نشان می¬دهند، میتوان انتظار داشت که این گروه با دسترسی بیشتر به منابع اطلاعات مد، در نقش رهبران ایده عمل کرده و بدین وسیله در تعیین ذائقه مد خانواده تأثیرگذار باشند. به طور کلی نهادهای متولی مد و پوشاک برای ورود به بازارهای جدید و تعیین آمیخته بازاریابی خود با بهره¬گیری از نتایج این پژوهش بایستی به ارزش¬¬های بازار هدف به عنوان یکی از مهم¬ترین ابعاد تأثیرگذار بر رفتارمصرف¬کننده توجه کرده و با برگزیدن نمادهایی که دربردارنده این ارزش¬ها و مورد توجه بازار هدف بوده، این ارزش¬ها و نمادها را در معرفی محصول و طراحی محصول خود بکارگیرند. واژگان کلیدی: ارزش¬ها، قهرمانان، آداب و رسوم، نمادها، رفتار مصرف کننده مد
    Abstract
    Increased understanding of factors affecting consumer behavior , specifically the cultural factors is important in formulating marketing strategy, market selection and determining marketing mix. In this study, we used Pearson Correlation Coefficient test and a simple and hierarchical regression analysis to essay the Significance of the relationship between the independent variable ( Values , Heroes Rituals and Symbols) and the dependent variable (fashion information seeking behavior, fashion product purchase behavior and fashion new product trial behavior) and also the significance of the impact of marketing communications on the relationship between the independent variable and the dependent variable as a mediator variable was examined. 387 questionnaires were distributed in shopping centers that were selected through cluster sampling. Results showed the significance of the relationship between independent variable and the dependent variable. The mediator effect of the marketing communication was not significant. Key Words: Cultural Value System, Fashion-information-seeking Behavior, Fashion Consumer Behavior, Fashion-product-purchasing Behavior, New Fashion product Trials Behavior