عنوان پایاننامه
تاثیر مناسبات دین و دولت بر حقوق کیفری ایران در دوره مشروطه
- رشته تحصیلی
- حقوق کیفری و جرم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3766;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67471
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
- دانشجو
- فائزه منطقی
- استاد راهنما
- فیروز محمودی جانکی
- چکیده
- حقوق کیفری ایران در طول تاریخ خود فراز و نشیبهای زیادی را از سر گذرانده است و در دوران مشروطیت که نقطه عطف تاریخ تحول دولت در ایران است، با مسئلهی دوگانگی دو منبع تأثیرگذار دین و دولت مواجه میشود. شناخت و آگاهی کافی نسبت به نظام جزایی کنونی در گرو شناخت و آگاهی عمیق از چارچوب و پایههای این نظام در دوران مشروطه است به همین سبب این نوشتار بر آن است تا با مطالعه این دوره، تأثیر تعامل و مناسبات دین و دولت را بهطور خاص در حقوق کیفری تبیین کند. این نوشتار این مهم را در ابتدا با تبیین نسبت دین و دولت آغاز کرده سپس به نظریهی دولت مشروطه نظر دارد تا با یافتن منشأ مشروعیت دولت مشروطه، مشروعیت جرمانگاری و کیفرگذاری این دولت را از این تئوری استخراج کند. از سوی دیگر این پژوهش به عرصهی عمل مینگرد تا دو بعد قانونگذاری کیفری و دادرسی در امور جزایی در دوران مشروطه، یعنی حوزههای تاثیر پذیر از این دوگانگی را تبیین کند. پرسشی که این پژوهش در پی پاسخ آن است، چگونگی تأثیر رابطهی دین و دولت بر حقوق کیفری است. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که نظام استدلال و جهانی که نظریهی سیاسی دولت مشروطه برای خود خلق کرده بود در حقوق کیفری قابل دفاع است و اگر دولتی بر اساس نظریه ای سیاسی با مبنای مشروعیت الهی مردمی شکل بگیرد، امکان همزیستی و تعامل دین و دولت و یا شرع و عرف بهعنوان دو مبنای جرمانگاری و مجازات و دو مرجع قضاوت دور از ذهن نیست، اما در عالم عمل این همزیستی مسالمتآمیز در دوران مشروطیت اتفاق نیفتاد و تقابل عرف و شرع نه تنها در محتوا بلکه در شکل و ساختار حقوق کیفری نیز نمایان گشتند.
- Abstract
- Criminal law of Iran has passed through many historical ups and downs. In the constitutional period which is a Turning point in historical evolution of the state in Iran, criminal law faced with the dualism of two influential sources. Understanding the current criminal law depends upon deep understanding of its basis and framework in constitutional period. The following study will demonstrate the impact of interaction between religion and state and its specific impact on criminal law of Iran with respect to this era. The starting point of this thesis is the relationship between state and religion and, then it will examine the political theory of constitutional state and its sources of legitimacy in order to justify criminalization and punishment. The thesis also addresses practical and historical facts to explain dimensions of criminal law in constitutional period. The findings highlight that the possibility of coexistence of religion with modern state or sharia with secular law as two sources of criminalization and punishment, can be existed in regarding to political theory of constitutional state with a divine-democratic source of legitimacy. But in practice, the peaceful coexistence did not happen in constitutional period and the contrast between sharia and secular law has been demonstrated in both procedural and substantive aspects of criminal law of Iran.