عنوان پایاننامه
بررسی نقش سرمایه اجتماعی در شناسایی فرصت های کارآفرینی در بین جوانان روستایی استان ایلام
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - ترویج کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6066;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65121
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمدرضا صیدی
- استاد راهنما
- سیدحمید موحدمحمدی
- چکیده
- در محیط پویا و متحول امروزی، افراد نیازمند شناسایی مداوم و پیوسته¬ فرصتهای نوآوری و توانمندسازی در جهت پیشرفت خود هستند. همچنیننبود فرصتهای شغلی، وجود بیکاری و فقر روستایی و مشکلات ناشی از آن خصوصاً برای جوانان روستایی، شناسایی فرصت¬های کارآفرینی و توانمند-سازی جوانان را از اهمیت ویژه¬ای برخوردارکرده است. دراینمطالعهبربررسینقش سرمایه اجتماعی در شناسایی فرصت¬های کارآفرینی در بین جوانان روستایی استان ایلام،تمرکزمیگردد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه جوانان روستایی استان ایلام که برای گرفتن وام خود اشتغالی اقدام نموده¬اند، می¬باشد) 4024 .(N=حجمنمونه مورد نیاز با استفاده از فرمولکوکران 250 نفرازجوانانروستاییاستانایلام تعیین گردید، کهبهروشنمونهگیریتصادفی ساده انتخاب و موردبررسیقرارگرفتند. ابزارگردآوریپرسشنامهایاستاندارد بود. دراینپژوهشبرایتعیینروایی (اعتبار) پرسشنامهازاعتبارمحتواییواعتبارسازهبهرهبردهشدوپایاییآنازطریقآلفایکرونباخوپایاییترکیبیمحاسبهگردید. تجریه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با نرم¬افزارهای SPSSwin21و LISREL8.8 انجام شد. نتایج نشان داد که متغیرهای ابعاد سرمایه اجتماعی از طریق سبک شبکه اجتماعی اثر غیر مستقیم و معناداری بر ابعاد شناسایی فرصت¬های کارآفرینی دارد. همچنین متغیر سبک شبکه اجتماعی اثر مستقیم و معناداری بر ابعاد شناسایی فرصت دارد. نتایج نشان داد علاوه بر مدل پیش¬بینی شده توسط محقق برای سنجش عوامل موثر بر فرایند شناسایی فرصت یک مدل رقیب، مبنی بر این¬که ابعاد شناسایی فرصت کارآفرینی از هم مستقل نیستند، وجود دارد.
- Abstract
- In today's dynamic environment, people need the continuous identification of innovative opportunities and empowerment for improving themselves. The lack of employment opportunities, the unemployment and rural poverty and its problems, especially for rural youths, has caused that Entrepreneurial Opportunities Recognition Process to be of particular importance for empowerment of youths. In this study we focused on investigation the role of social capital in Entrepreneurial Opportunities Recognition Process among rural youths in Ilam province. The statistical population in this research was included all Ilam rural youths that have registered for self-employment loan and (N=2024). The required sample size was defined using Cochran Formula as 250 people of Ilam rural youths that were selected as simple-random and examined. Collection questionnaire tool was standard. In this study, content validity and construct validity were used to determine the validity (reliability) of the questionnaires and its reliability was calculated using Cronbach's alpha and combined reliability. Data analyses in both descriptive and inferential statistics were performed using the SPSSwin 21 and LISREL8.8 softwares. The results showed that the dimensions of social capital through social network style had a significant and indirect effect on the dimensions of identifying entrepreneurial opportunities. Also the variable of social network style had a significant and direct effect on the dimensions of opportunity identification.The results show that in addition to the model predicted by the researcher to assess the factors affecting the process of identifying opportunities, there is a competing model showing that dimensions of identifying entrepreneurial opportunities are not independent from each other.