عنوان پایاننامه
پژوهشی پیرامون مبانی نظری نقاشی خط وجایگاه آن در هنر معاصر ایران
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64138
- تاریخ دفاع
- ۲۴ تیر ۱۳۹۳
- چکیده
- نقاشیخط عموما به گونه ای از نقاشی معاصر ایران اتلاق می شود که حدود پنجاه سال قدمت دارد. جنبه نظری نقاشیخط، جهت به دست آوردن مبانی نظری برای آن، از سه منظر قابل توجه است. یکی توجه به بار سنتی و بومی نقاشیخط که حضور خط در این آثار عمده این بار را بر عهده دارد. دیگری توجه به بعد نوگرای نقاشیخط، که تحت تاثیر نقاشی مدرن است و در نهایت التفات به چگونگی تلفیق و ادغام دو بعد پیشین است. هر یک از این منظرها می تواند بهانه ای باشد برای مطرح کردن سه نوع نگاه متفاوت به ابعاد نظری نقاشیخط؛ یعنی نگاه از منظر سنت گرایی، از منظر هنر مدرن، و از منظر مبانی نظری هنر پست مدرن. در این پژوهش سعی شده در کنار تبیین این سه نگاه مختلف در تدوین مبانی نظری نقاشیخط، جایگاه این هنر رو به گسترش در عرصه هنر معاصر ایران بررسی شود.
- Abstract
- “NaghashiKhat” or calligraphic painting is a form of contemporary art that has developed in Iran since the last 50 years. Theoretical basis of this art form can be studied through three different aspects; one is focusing on the traditional or native aspect of the art form, the second is studying the modern aspect of it, and the third is discussing that how the two previous aspects come together in a new art form which is “Naghashikhat”. These three aspects in studying the theoretical basis of “Naghashikhat” can be studied through three different points of view including traditionalism, modernism, and post modernism. In this paper after discussing these three angels, a study has been made about where “Naghashikhat” stands in the whole picture of the contemporary Iranian modern art.