اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری برتاب آوری و درگیری تحصیلی دانش آموزان دبیرستان پایه دوم
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63534
- تاریخ دفاع
- ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
- دانشجو
- مصطفی سوری
- چکیده
- در پژوهش حاضر نقش آموزش مشاوره گروهی شناختی - رفتاری بر افزایش درگیری تحصیلی و تاب آوری مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع تجربی (طرح پیش آزمون - پس آزمون) با گروه کنترل بوده است. بدین منظور، ابتدا از بین دبیرستان های شهر شهریار به روش تصادفی چند مرحله ای دو مدرسه و از آن تعداد 150N= دانش آموز به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. آن گاه برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و همکاران (2011) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد و تعداد 32 دانش آموز غربال شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای ، برنامه مشاوره گروهی شناختی- رفتاری هیجانی آموزش داده شد. نتایج نشان داد که بین مشاوره شناختی - رفتاری و درگیری تحصیلی نوجوانانی که درگیری تحصیلی پایینی دارند، همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد . آموزش مشاوره شناختی – رفتاری بر درگیری تحصیلی و مؤلفه های آن شامل: درگیری عاملیت ، درگیری عاطفی ، درگیری رفتاری و درگیری شناختی در نوجوانان تأثیر معنی داری دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مشاوره شناختی- رفتاری با درگیری تحصیلی نوجوانان دارای همبستگی مثبت است، .همچنین نمره کلی تاب آوری با مشاوره شناختی- رفتاری رابطه مثبت و معنی داری نشان داد . کلمات کلیدی : مشاوره گروهی شناختی- رفتاری ، درگیری تحصیلی، تاب آوری
- Abstract
- In the present study the role of education, group counseling, cognitive - behavioral increase academic engagement and resilience were examined. Empirical method of study (pre-test - post-test) was the control group. To this end, the prince of the city's high school and two multi-stage random sampling of 150 students were selected randomly. Then the questionnaire variables to measure academic engagement Rio et al (2011) and Connor and Davidson Resiliency Scale (2003) was used And 32 students were screened and randomly divided into two groups: experimental and control. The test group for eight 90-minute sessions, group counseling, cognitive - behavioral training was given. Results showed that between counseling, cognitive - behavioral and academic engagement teens who have low academic engagement, there is a significant positive correlation. Counseling Education Cognitive - Behavioral academic engagement and its components include: involvement of agency involvement, emotional, behavioral and cognitive engagement in adolescent involvement has a significant impact. Thus it can be concluded that counseling, cognitive - behavioral correlate positively with adolescents' academic engagement. Well as an overall score of advisers resiliency of cognitive - behavioral positively and significantly. Keywords: group counseling, cognitive - behavioral, academic engagement, resiliency