برسی هویت گرافیک ایرانی از دهه۴۰ به امروز با نگاه به پوستر های این دوره
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68203
- تاریخ دفاع
- ۰۲ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- طاهره حسینی شکیب
- استاد راهنما
- یعقوب آژند, مصطفی اسدالهی
- چکیده
- چکیده یکی از مباحثی که امروزه در مجامع هنری و در میان طراحان گرافیک ایران بسیار مورد توجه قرار می¬گیرد و موضوع بسیاری از گفتگوها را به خود اختصاص داده، مسئله گرافیک ایرانی است؛ اینکه گرافیک ایرانی چیست و چه ویژگی¬هایی آن را از هنر گرافیک سایر ملل متمایز می¬سازد. سؤالاتی اینچنین فراوانند و بحث پیرامون آنها همواره ادامه دارد. در این پژوهش گرافیک ایران از دهه 40 شمسی تا به امروز (با تأکید بر پوسترهای این دوره)، مورد بررسی قرار گرفته است تا شناختی از روند هنر گرافیک معاصر ایران حاصل آید و ما را در رسیدن به هویت گرافیک ایرانی یاری رساند. برای رسیدن به گرافیک ایرانی در ابتدا مسئله هویت و چیستی آن مورد بررسی قرار گرفته و سپس به این مقوله در ایران و در طول تاریخ این کشور پرداخته شده است تا بتوان ویژگی¬های هویتی که امروزه به نام هویت ایرانی به دست ما رسیده است را باز شناخت. در ادامه به جستجوی هویت ایرانی در هنر این سرزمین به ویژه هنر نگارگری و سپس به هنر نقاشی معاصر و جستجوهای هویتی در آن پرداخته شده است؛ پس از آن هویت ایرانی در گرافیک ایران مورد بررسی قرار گرفته است. برای شناخت گرافیک ایرانی پس از شرح مختصری از تاریخ معاصر آن، این هنر در مقطع زمانی درنظر گرفته شده مورد بررسی قرار می¬گیرد. با استفاده از روش استقرایی و بررسی پوسترهای هر دوره و با در نظر گرفتن شرایط تاریخی و اجتماعی مربوط به آن سعی شده تا شناختی کلی و جامع از ویژگی¬های گرافیک هر دوره به دست آید.
- Abstract
- Abstract One of the topics which is today highly regarded in art communities and among the Iranian graphic designers and is the subject of many discussions is Iranian graphic; Topics such as what is the Iranian graphic and what distinguishes it from graphic art of other nations. These questions are many and the discussions around them are continuing. In this research, Iranian graphic is studied from 1960s until now (with emphasis on the posters of this period) in order to help us understand the process of Iranian contemporary graphic art and to reach Iranian graphic identity. To achieve this goal, first, identity and its nature and then this issue in Iran and its history will be studied. The goal of this research is to understand the characteristic of the Iranian identity which today is handed down to us. In the next section, the traces of Iranian identity in the art of this country, especially painting and contemporary art, and then in Iranian graphic will be studied. To understand the Iranian graphic, after a brief description of its contemporary history, this art will be examined in the considered period. It is tried to achieve a general and comprehensive recognition of graphic features, with the use of inductive method, studying the posters of each period, and taking into account the social and historical conditions. Key words: Iranian identity, Iranian graphic, Iranian art, Iranian miniature, Iranian painting, Iranian poster.