عنوان پایاننامه
بررسی تحلیلی ویژگیهای زیستی شناختی روانی اجتماعی والدین خویشاوندی و غیر خویشاوندی ( با پیوندهای ششگانه ) و والدین غیر خویشاوندی با بیش از یک فرزند استثنایی در مناطق شهری و روستایی ( اهواز)
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39941
- تاریخ دفاع
- ۱۵ دی ۱۳۸۷
- دانشجو
- سمیه نظری
- استاد راهنما
- غلامعلی افروز
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر دستیابی به علل و عوامل احتمالی موثر در تولد کودکان استثنایی در خانواده هایی با بیش از یک فرزند استثنایی است، که از طریق مقایسه و تحلیل ویژگی های والدین خویشاوند( با پیوندهای ششگانه پدر محور و مادر محور) و غیر خویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی در چهار بخش ویژگی های زیستی، روانی، اجتماعی و شناختی در جامعه مورد مطالعه( شهرستان اهواز) صورت می گیرد. همچنین ویژگی های جمعیت شناختی کودک نیز در دو گروه مورد مقایسه قرار می گیرد. پژوهش از نوع تحقیقات " علی – مقایسه ای " پس رویدادی است و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه والدین با بیش از یک فرزند استثنایی است، که توسط فرزند یا فرزندان محصل در مراکز استثنایی شهر و روستاهای اهواز در سال تحصیلی 87-1386 ردیابی شدند. نمونه آماری که به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده، شامل 94 نفر از والدین با بیش از یک فرزند استثنایی است که 58 نفر آنها در گروه هدف یعنی والدین خویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی و 36 نفر در گروه مقایسه یعنی والدین غیر خویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی قرار دارند. برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش، پرسشنامه ویژگی های زیستی، شناختی و روانی – اجتماعی والدین با بیش از یک فرزند استثنایی بعنوان ابزار پژوهش بکار برده شد. و برای تبیین و دسته بندی داده ها از آمار توصیفی از جمله جداول توزیع فراوانی و توزیع درصد فراوانی استفاده شد و در راستای تحلیل داده ها و پاسخ به سؤالهای پژوهش، از مدل های آماری ناپارامتریک از قبیل مجذور خی دو و آزمون دقیق فیشر، و مدل آماری پارامتریک از جمله t دو گروه مستقل استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش از بین سایر متغیرهای زیستی در متغیرهای نوع ازدواج والدین، نوع خویشاوندی والدین، سن مادر، سن پدر و سن حین ازدواج مادر در دوگروه والدین خویشاوند و غیر خویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی تفاوت معنادار دیده شد. همچنین در ویژگی های شناختی، بین میزان آگاهی والدین از ویژگی ها و نیازهای کودکان استثنایی پس از تولد اولین فرزند استثنایی، و در زمینه ویژگی های روانی بین نوع تمایل به فرزندآوری در دو گروه تفاوت معنا دار دیده شد. ولی در هیچ یک از متغیرهای مربوط به ویژگی های اجتماعی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. در زمینه متغیرهای جمعیت شناختی کودک نیز ترتیب تولد کودک، سابقه ابتلا به بیماریها، نوع نارسایی کودک، و علت اصلی معلولیت در دو گروه خویشاوند و غیر خویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی تفاوت معناداری مشاهده شد
- Abstract
- ندارد