بررسی رابطه سبک های هویت و منزلت های هویت تحصیلی با سازگاری دانش آموزان : بررسی نقش واسطه ای تعهد
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 589;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63721
- تاریخ دفاع
- ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
- دانشجو
- بهروز ناظمی پور
- استاد راهنما
- عباس رحیمی نژاد
- چکیده
- تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه ی سبک های هویت و منزلت های هویت تحصیلی با سازگاری دانش آموزان و شناسایی نقش واسطه ای تعهد انجام شده است. به همین منظور جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه ی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر قم می باشند که نمونه ی مورد نظر315 نفر دانش آموز دختر و پسر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از میان دبیرستان های شهر قم انتخاب شدند. بر همین اساس در این پژوهش از پرسشنامه های منزلت های هویت تحصیلی رحیمی نژاد و همکاران (2011) و نسخه چهارم سبک های هویت برزونسکی(2001) و نیز سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (1993) استفاده شده است. براساس یافته ها، هویت سردرگم/ اجتنابی به طور مجزا با هر یک از مقوله های سازگاری تحصیلی، هیجانی و اجتماعی رابطه ی معنادار منفی دارد. همچنین بین سبک هویت اطلاعاتی با هر کدام از مولفه های سازگاری رابطه ی معنادار مثبت وجود داشت. هویت تحصیلی سردرگم و هویت تحصیلی دیررس با سازگاری تحصیلی رابطه ی منفی معنادار و هویت تحصیلی موفق با آن رابطه ی مثبت معنادار داشتند. رابطه ی هویت تحصیلی سردرگم با سازگاری اجتماعی رابطه¬ی منفی معنادار بود. به علاوه بین هویت های تحصیلی سردرگم، دیررس و دنباله رو و سازگاری هیجانی، رابطه¬ی منفی معنادار و بین هویت تحصیلی موفق و این مؤلفه سازگاری رابطه ی مثبت معنادار برقرار بود. در پایان این فرضیه که تعهد در رابطه ی بین سبک های هویت با مولفه های ناسازگاری نقش واسطه ای دارد، با استفاده از تحلیل مسیر بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. کلید واژه : سبک های هویت، منزلت های هویت تحصیلی، سازگاری، تعهد، دانش آموزان دبیرستان.
- Abstract
- The purpose of the present research has been made with the aim of surveying the relationship between identity styles and academic identity statues with student adjustment and identifies the intermediary role of commitement.for this reason our statistic population is all high school students in Qom that the sample was 315 male and femal students which has been chosen in the style of randomly cluster from secondary schools in Qom.Based on this characteristics,in this study the questionnaire of academic identity statues of Rahiminezhad et al(2011) and the forth edition of identity styles of Berzonsky(2001) and high school students adjustment of Sinha & Sing(1993) has been used. Findings of present identity diffuse/avoidant with each of categories of academic, social and emotional adjustment had negatively meaningful relationship. Also between informational identity style with each of adjustment component was found a positive significant relationship. Academic identity confusion and academic identity moratorium has a negative significant relation and academic identity achievement was positive significant in relation with academic adjustment. The relationship between academic identity diffusion with social adjustment was a significant negative relationship. Moreover, there is a negative significant relation between confusion, moratorium and foreclose academic identity with emotional adjustment, also a positive significant between academic identity achievement and this component of adjustment. Finally, the hypothesis that commitment has intermediary role was surveyed by analysing of the path, and its accuracy was approved. key words : identity styles, academic identity statues, adjustment, commitment,