عنوان پایان‌نامه

بررسی خواص مکانیکی ناحیه فرآوری شکست در مواد کامپوزیتی با کاربرد هوافضایی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی خواص مکانیکی ناحیه فرآوری شکست در مواد کامپوزیتی با کاربرد هوافضایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64294
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳

    در فرآیند شکست قطعات اورتوتروپیک، عموماً در نواحی اطراف نوکِ ترک، ناحیه‎ای تحت عنوان "ناحیه آسیب" پدید می‎آید که این ناحیه در مواد شبه‎شکننده به ناحیه "فرآوری شکست" معروف است. تعیین خواص مکانیکی این ناحیه، می‎تواند به پیش‎بینی میزان یا حتی جهت رشد ترک موجود در قطعات اورتوتروپیک کمک کند. این ناحیه شامل انبوهی از میکروترک‎ها است که به دلایل متعدد، تحلیل و بررسی فرآیند شکست در این‎گونه مواد را بسیار دشوار کرده‎است و از طرفی باعث نوعی مقاومت در ناحیه آسیب می‎شود که این عامل نیز می‎تواند در بهبود خواص شکست ماده تأثیر‎گذار باشد. تاکنون مدل‎هایی به‎منظور تعیین خواص مکانیکی این ناحیه ارائه‌شده است اما به دلیل پیچیدگی‌های بسیار زیاد این ناحیه، نتایج حاصله به‌ درستی مبین رفتار این ناحیه نبوده است. ضمناً، مدل‎های موجود با روش‎های نوین تجربی و عددی مقایسه و صحت‎سنجی نشده است. لذا، در این پروژه، ابتدا مدلی نوین بر مبنای نتایج تجربی و عددی (المان محدود) به‌منظور بررسی و شبیه‎سازی خواص مکانیکی ناحیه آسیب در مواد اورتوتروپیک ارائه ‌شد. این مدل با بهره گیری از توزیع چگالی احتمال (برای اندازه و جهت‎گیری میکروترک‎ها) و برخلاف مدل‎های پیشین، می‎تواند با ارائه یک بازه برای مدول الاستیسیته، خواص مکانیکی این ناحیه را برای حالت وجود یا عدم وجود برهم‎کنش بین میکروترک‎ها تخمین بزند. علاوه بر این، به‎منظور ساده‎سازی رفتار پیچیده ناحیه آسیب و با توجه به اهمیت بحث زمان در تخمین استحکام باقیمانده و روند تخریب ماده، سعی بر آن شد تا با ارائه یک مدل عددی جدید بر اساس تئوری ویسکوالاستیک (فنرها و میرا کننده¬های خطی) و با استناد به سری‎های پرونی، خواص مکانیکی ناحیه آسیب شبیه‎سازی شود. سپس، با استفاده از این خواص، راه‎کاری به‎منظور پیش‎بینی شکست در مود‎ترکیبی مواد اورتوتروپ ارائه شد. نتایج حاصله، مبین راه‎کاری مناسب به‎منظور پیش‎بینی شکست در مود‎ ترکیبی مواد است که می‎تواند قابل کابرد در صنایع مختلف، به ویژه هوافضا باشد. کلمات کلیدی: شکست، مواد مرکب، خواص مکانیکی، ناحیه آسیب، ویسکوالاستیک
    Abstract
    Fracture phenomenon in orthotropic materials, generally associates with damaged zone that in quasi-brittle materials is known as fracture process zone. Determination of Mechanical properties in this region can help to predict the magnitude or even the direction of crack growth in orthotropic materials. This area contains a multitude of micro cracks which cause difficulties in analytical process of the region, also cause resistance in damaged zone that can affect the material fracture properties. So far, several models have been proposed to determine the mechanical properties of this region, but due to the immense complexity of this region, the results have not been expressed the behavior of this region properly. Moreover, the existence methods have not been verified with new experimental and numerical data, yet. In present research, first, a new approach (based on experimental and numerical (FEM) results) proposed to investigate the orthotropic damaged zone properties. This model, by use of the probability density distribution (for the size and orientation of microcracks) and unlike the previous models offering a range for effective elasticity modulus, can determine the mechanical properties of this region for the presence or absence of micro-cracks interaction among them. Moreover, in order to simplify the complexity of the damaged zone and showing the importance of time in the estimation of the residual strength and the failure of the material, by referring to the series of Peron, tries to offer a new numerical model based on viscoelastic theory (linear springs and damping), to simulate the mechanical properties of the damage zone. Then, by applying these properties, a methodology is given to predict the failure in mixed mode fracture of orthotropic materials estimated. Results, suggest an appropriate method to predict the failure in mixed mode fracture that can be used in various industries, particularly aerospace. Keywords: fracture, composite, mechanical properties, damaged zone, viscoelasticity