عنوان پایان‌نامه

مدارس اقلیت های دینی (ارامنه -زرتشتیان-یهودیان)و جایگاه آن در نظام آموزشی ایران از آغاز مشروطه تا ژایان رضا شاه



    دانشجو در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدارس اقلیت های دینی (ارامنه -زرتشتیان-یهودیان)و جایگاه آن در نظام آموزشی ایران از آغاز مشروطه تا ژایان رضا شاه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تاریخ ایران اسلامی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64082;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 3024،
    تاریخ دفاع
    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

    رساله‌ای که پیش رو دارید با عنوان مدارس اقلیت‌های دینی از آغاز مشروطه تا پایان حکومت رضاشاه به بررسی جایگاه و وضعیت مدارس اقلیت‌ها در نظام آموزشی ایران طی سال‌های 1285 تا 1320 ش می‌پردازد، در این رساله درصدد پاسخ گویی به این سؤال هستیم که مدارس اقلیت‌ها چه جایگاهی در نظام آموزشی ایران داشتند. در شرایطی که ایران بین تجدد و سنت درگیر بود، اقلیت‌ها با رویکرد نوگرا اقدام به تأسیس مدرسه کردند و در سخت‌ترین شرایط و امکانات به حیات خود ادامه دادند. تأسیس مدارس جدید با واکنشهای همراه بود، اما آموزش سنتی جوابگوی نیازهای جامعه نبود. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که مدارس اقلیت‌های دینی با وجود شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی در پیشبرد اهداف آموزشی و فرهنگی در ایران نقش داشتند، با چالش‌های روبرو بودند که در ضعف و رکود آموزشی تأثیرگذار بود. آنها طی این دوران از لحاظ مالی و اقتصادی مورد حمایت مؤسسات و افراد خیر خارجی و داخلی بودند و از راههای مختلف به تأمین بودجه مدارس می‌پرداختند. فعالیت‌های آموزشی در دوره رضاشاه با ملی‌گرایی پیوند خورد و این امر بر مسائل آموزشی مدارس اقلیت‌ها تأثیر گذاشت. با این حال این مدارس در آموزش مدرن و نوسازی نقش مهمی داشتند و تأثیر زیادی در بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی اقلیت‌ها در ایران داشت. کلید واژها: مدارس، اقلیت‌ها، ارمنیان، زرتشتیان، یهودیان، آلیانس
    Abstract
    The present thesis” Religious minorities’ Schools: From the Beginning of Constitution to the End of Reza Shah’s Ruling” investigates the place and status of religious minorities’ schools in Iran’s educational system during the years 1906 to 1941. In this thesis we try to answer the question”what place did religious minorities’ schools have in Iran’s educational system?” In a situation that Iran fluctuated between modernity and tradition, minorities started to establish schools with an innovative approach which continued life in a tough status with paucity of facilities. New schools caused reactions but traditional education couldn’t answer society’s needs. The results of the study demonstrate that despite the poor economic and social conditions, religious minorities’ schools played a role in achieving educational and cultural goals in Iran, though they faced challenges ending in educational recession. During these years(1906-1941) the minorities were under the economical and financial support of philanthropist domestic and foreign organizations and individuals, and try to fund schools from different ways. During Reza Shah’ ruling educational activities were linked with nationalism, and this affects educational issues of minorities’ schools. However, these schools played an important role in modern education and modernization and had a great effect on the improvement of minorities’ social and cultural status in Iran.