عوامل موثر بر موفقیت نظام آموزش وپرورش در درونی کردن باورها و گرایشهای سیاسی رسمی در دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- مطالعات جوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70293;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4764
- تاریخ دفاع
- ۲۰ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- ریحانه عبدی
- استاد راهنما
- سیدضیاء هاشمی
- چکیده
- چکیده از جنبههای مهم جامعهپذیری افراد در جوامع انسانی، جامعهپذیری سیاسی است که شخص از طریق نهادهای اجتماعی، باورها، ارزشها، نگرشها و رفتارهای سیاسی را درونی میکند. دولتها نیز از طریق نهادهای گوناگون بالاخص نهاد آموزش و پرورش، سعی در درونی کردن ارزشها، نگرشها، هنجارها و رفتارهایی دارند که آنها را در دستیابی به اهدافشان یاری کند. ولی بجز مدرسه، دو مرجع مهم جامعهپذیری دیگر یعنی خانواده و رسانههای جمعی نیز وجود دارند و این پژوهش تلاش کرده میزان اثرگذاری هریک از این عوامل را بر جامعه پذیری سیاسی نوجوانان بررسی کند. با بکارگیری روش پیمایش، تعداد 293 پرسشنامه در میان دانشآموزان شهر تهران پخش شد و داده ها با تحلیل عاملی و آزمونهای همبستگی تحلیل شدند. نتایج بدست آمده نشاندهندهی آن است در فرایند درونی شدن ارزشهای سیاسی مورد نظر حکومت و به تبع آن نظام آموزشی، دو عامل بیشترین تاثیر را دارند. عامل اول استفاده شخص از رسانههای غیر رسمی مثل ماهواره و اینترنت است و عامل دوم موقعیت دینداری فرد که نشات گرفته از موقعیت خانوادگی اوست. در فرایند درونی شدن بیشتر مقولات ارزشی رسمی، عامل اول نقشی تضعیف کننده داشته و عامل دوم تقویت کننده بوده است. همچنین مشخص شد آموزههای رسمی کتب درسی در شکلگیری گرایشهای سیاسی دانش آموزان اثرگذاری مشهودی نداشتهاند.
- Abstract
- Abstract One of the most important aspects of socialization is political socialization which is responsible for internalizing the political beliefs, values and attitudes in community members. Most governments try to internalize their preferred values and norms through official education system, so it helps them reach their goals more easily. Two other sources of socialization, family and media have also a very important influence on shaping individual believes. This essay tries to analyze the effects of each of these sources on political socialization of the students. In this survey we asked 293 students in Tehran to answer the questionnaires, and then we analyze the data using correlation tests. The results showed that in the process of internalizing official values in students, two factors have the most effects. The first factor is the amount of exposure to unofficial media such as Internet and satellite networks, and the second factor is the religious status of one person which has roots in their family believes. In most of the cases, the first factor has a weakening effect on internalizing the official values, and the second factor has an amplifying effect. Moreover the results showed that the official lessons through textbooks do not have an evident effect on shaping the students political values and believes. Key Words: Socialization, Political Socialization, Education System, School, Media, Family