عنوان پایان‌نامه

تقابل احادیث فریقین در فضایل قرآنی اهل بیت (ع)



    دانشجو در تاریخ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تقابل احادیث فریقین در فضایل قرآنی اهل بیت (ع)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001815;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64308
    تاریخ دفاع
    ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    حامد دژآباد

    چکیده درصدراسلام و به ویژه در زمان پیامبراکرم (ص) جایگاه اهل بیت(ع) و مناقب و فضائل آنان بر همگان آشکار و مشخص بود. اما پس از رحلت آن حضرت به اقتضای شرایط سیاسی آن روزگار ، جایگاه آن بزرگواران نادیده انگاشته شد؛ جعل روایات در مذمّت اهل بیت (ع) و فضیلت خلفاء را می توان به عنوان نقطه ی عطفی در این زمینه برشمرد. لذا از آنجا که فضائل اهل بیت (ع) برگرفته از نصوص قرآنی است روایات مربوطه نیز ذیل تفسیر هر آیه جای گرفتند و این مسأله منشأ اصلی اختلاف در اقوال اهل سنت گردید. از جمله آیاتی که در این میان دچار آسیب تحریف معنوی و جعل گردید می توان به هفت آیه اشاره کرد که بی شک مهم ترین آیات مرتبط با این مسأله هستند. این آیات عبارت اند از : آیه ی"و یطعمون الطعام" ( انسان/ 8 ) ، آیه ی مباهله ( آل عمران/ 61) ، آیه ی"والذی جاء بالصدق" ( زمر/ 33 ) ، آیه ی"صالح المؤمنین" (تحریم/ 4 ) ، آیه ی انفاق ( بقره/ 274 ) ، آیه ی ولایت ( مائده/ 55 ) و آیه ی"شاهد" ( هود/ 17 ). با این وجود ، تشخیص دیدگاه صحیح ذیل هرکدام از این آیات چندان دشوار نمی نماید؛ زیرا که آن منوط به شأن نزول صحیح است و شرایط این شأن نزول نیز استناد به ادله ی روایی و دلالی متقن است. به عبارت دیگر، رویگردانی از شأن نزول های مشهور و سازگار با آیات شریفه ، و استناد به روایاتی که ناقلان آن ضعیف ، اهل تدلیس و جعل بوده اند، ریشه ی تمام تفاسیر نادرست از جانب اهل سنت است. در این پژوهش این آسیب ها شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است تا از دل آن ، واقعیت کلام خدا بیرون آید و بخشی از فضائل بی پایان اهل بیت (ع) بر همگان آشکار و مشخص گردد. واژگان کلیدی اطعام طعام ، مباهله ، صدیق ، صالح المؤمنین ، انفاق ، ولایت ، شاهد
    Abstract
    At Islam beginning and especially in Prophet Muhammad (May Allah bless him and his family) time it was specified for all Household of the Holy Prophet (PBUH) position and their virtues. But after Prophet Muhammad death according to those period political conditions, their honorable position was ignored. Narratives forging in blame Household of the Holy Prophet (PBUH) and Successors (AbuBakr, Omar, and Osman) virtues can be outlined in this context as a landmark. So since been the quranic texts Household of the Holy Prophet (PBUH) virtues, were replaced the Narratives following interpretation each verses and was this problem the main source of difference at sunny sayings.From Related verses that were afoul distort the meaning and forging injury it can be noted to seven verses which no doubtare the most important related verses with this issue. This verses are included: verse "Va yoth`imona altha'am"(Ensan/ 8), verse "Mobahelih"(Ale `imran/ 61), verse "Vallazy ja` bessedq" (Zomar/ 33), verse "Salehalmo`menin"( Tahrem/ 4), verse "Enfaq" ( Baqareh/ 274), verse "Wilayat"(Ma`idah/55) and verse "Shahed" ( Hood/ 17). Nonetheless, does not so difficult recognition right view point fallowing each verses; because that depends on right occasion of revelation and conditions this occasion of revelation too citing to strong narrative and analytical reasons. In other words, the entire wrong interpretation course from Sunni scholars is awayfrom famous and compatible occasion of revelations with verse in the holy, and citing to narratives that their relaters have been weak and modallas. At this research identified and rated these damages till come out of inside god talk reality and be determined and cleared for all part of the Household of the Holy Prophet (PBUH) endless virtues. Keywords:Eth`ametha`am, Mobahelih,Seddeq, Salehalmo`menin, Enfaq, Wilayat, Shahed