عنوان پایان‌نامه

مبانی فقهی آزادی اندیشه و عدم منافات با مجازات مرتد



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مبانی فقهی آزادی اندیشه و عدم منافات با مجازات مرتد" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65013;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001905
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳

    چکیده از جمله حقوق فطری و اصول اساسی که اسلام نیز آن را به رسمیت شناخته، حق آزادی اندیشه و عقیده و لزوم آزادی بیان در جامعه است. در همین راستا، آیات قرآن نیز ناظر به اختیار و آزادی انسان در انتخاب دین می¬باشد. هیچ مکتب و مذهبی، حتی مکاتب غیر الهی، به آزادی مطلق در هیچ زمینه¬ای قائل نیستند و بنا بر جهان بینی و اهداف خاص خود، حدود و شرایطی را برای بهره¬وری از حق آزادی منظور داشته-اند. یکی از مواردی که در فقه امامیه، حدود و شرایط حق آزادی اندیشه و عقیده و همچنین آزادی ابراز عقائد را مشخص می¬کند و موجب ایجاد شبهه "عدم رعایت حق آزادی اندیشه و آزادی بیان در اسلام" شده است، مسائل و احکام مربوط به مسئله «ارتداد» می¬باشد که تنها با انکار عالمانه و آگاهانه اصول و یا ضروریات دین محقق می¬شود؛ لذا بر اساس تعالیم فقه شیعه، احکام و مجازات ارتداد بر افرادی که بر اثر شک و تردید و سؤال به انکار اصول دین دست می¬زنند، جاری نمی¬گردد. طبق مبانی فقهی مذهب تشیع، حکم ارتداد هیچ منافاتی با اصل آزادی اندیشه و آزادی بیان ندارد و افراد می¬توانند شبهات و سؤالات دینی و اعتقادی خود را در مجامع علمی و نزد اندیشمندان دینی مطرح کنند و به بحث و استدلال و دفاع از عقائد و اندیشه¬های خود بپردازند. همچنین با توجه به اهداف شریعت اسلام از وضع مجازات در نظام کیفری، می¬توان فلسفه مجازات مرتدین را پیشگیری از تضعیف جامعه اسلامی، حفاظت از ایمان و اعتقادات مردم، جلوگیری از تخریب هویت اسلامی مردم و مبارزه با فتنه گران و برهم زنندگان اتحاد مسلمین دانست. همچنین زمانی که حق ابراز عقائد شخصی(فرد مرتد) با رعایت حق الله و حق الناس در «تزاحم» باشد، از باب قاعده عقلی «تقدیم أهم بر مهم»، رعایت حق خداوند و حق جامعه در اولویت قرار می¬گیرد و دیگر حق فردی ابراز عقائد، مورد اعتناء و توجه نخواهد بود. واژگان کلیدی: اسلام، آزادی اندیشه، ارتداد، انکار عالمانه، فلسفه مجازات مرتد
    Abstract
    The freedom of thought and conscience and freedom of speech are recognized and authenticated by Islam religion. The holy Quran declared the freedom of religion selection by humans. Accepting the main principles of Islam must be based on individual thinking and researching oppose of following. There isn’t any religion or school ,even non-divine, doesn’t believe in absolute freedom in any aspect and based on their goals considered some limitation for every kind of freedom. Apostates punishment don’t conflict with freedom of thought and speech. People can express their questions, problems and misconceptions in the scientific assemblies. Apostasy is proved only by conscious denial of religion principles or essentials, not by doubts. with deep analyzing the precise terms of apostasy occurrence , based on Imamieeh (Shia’s) religious rules concluded that it’s really rare and stick conditions to approved someone’s apostasy.(that must be enmity denial of Islam after fully awareness and learning of Islam) considering the goals of sharia and philosophy of punishment in Islam, the aim of apostates punishment is preventing of destruction and weakening of Islamic society, preserving peoples faiths and beliefs, vaccinating the public from thought and belief chaos and opposing the intriguers and enemies of muslins progress