عنوان پایان‌نامه

قابلیت استفاده داستانهای مثنوی (دفتر ششم )درفلسفه برای کودکان



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "قابلیت استفاده داستانهای مثنوی (دفتر ششم )درفلسفه برای کودکان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2309ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67525
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    زینب برخورداری

    برنامه ی فلسفه برای کودکان توسط ماتیو لیپمن استاد دانشگاه کلمبیا بنا نهاده شد. محور اصلی این برنامه بر پرورش قدرت تفکر و مهارت استدلال در کودکان استوار است. ابزار اصلی آموزش در این برنامه داستان است. با توجه به اینکه خاستگاه این برنامه در غرب بوده است، داستانهایی که برای این برنامه بکار گرفته می شوند بیشتر ترجمه شده ی آثار غربی است و گاه با فرهنگ و اعتقادات ما سنخیت ندارد. این پژوهش در راستای استفاده از ادبیات کهن و منابع غنی و محتوای معرفتی پیشینیان برای تولید محتوا جهت استفاده در این برنامه انجام شده است. بر مبنای مبانی p4c «داشتن محتوای برانگیزاننده»، «سرشار بودن از پرسش‌ها، مفاهیم و چالش‌های فلسفی» «هماهنگی و ارتباط با تجارب کودکان» و«دوری از اصطلاحات فنی» مؤلفه های داستان های فکری می باشند. همچنین داشتن مفاهیم فلسفی یعنی مفاهیم هستی شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناسی نیز از دیگر ویژگی های این داستان هاست. بر اساس بررسی های صورت گرفته، مشخص شد از مجموع پنجاه وشش داستان دفتر ششم مثنوی، سی وشش داستان حاوی محتوای جذاب و برانگیزاننده هستند. همچنین سی و هفت داستان دارای مفاهیم فلسفی و سه داستان دارای ویژگی سوم یعنی هماهنگی با تجارب کودکان هستند. اما برخی داستانها نیز دارای مواضع ناکارآمدی هستند. از میان حکایات این دفتر بیست داستان به دلیل داشتن مضامین و اصطلاحات عارفانه و فرا عقلی، شش داستان به دلیل داشتن مضامین و اصطلاحات خلاف ادب(بیان هزل) و چهارده داستان به دلیل داشتن اسامی اشخاص و قومیتها و گروه های خاص با همان بیان مثنوی قابل استفاده نیستند و در صورت لزوم باید بازنویسی شوند.
    Abstract
    Philosophy for children has been established by Mathew Lipmann, the professor of Colombia University. It based on growing power of thinking and logic ratiocination of kids. Stories have the main role in this training. According to the western origins of this program, most stories that have been used for it, are translated from western sources to us, sometimes are not suitable for our beliefs and culture. This research aims to use our literature and epistemological Predecessors content to produce container in this program. Based on p4c, Intellectual components stories are: "Having fun content",'" Full of questions and philosophical challenges"' "Coordination and relationship with the children's experiences",” without technical terms" Containing philosophical concepts; epistemological, ontological and axiological is also the factors. According to this research, 36 of 56 stories in sixth book of Masnsvi have fun and attractive content. 37 stories have philosophical concept and 3 stories are due to children experiences. Some of the stories have inefficient factors to p4c. In sixth book of Masnavi, 20 stories are inefficient for their meta-rational and mystical terms and content. 6 story, because of having unlike politeness concepts and terms (express smut) and 14 stories for having the names of persons and ethnic groups, are unusable with its expressed by Rumi, and if needed, can be rewritten.